Hoe kunnen we het Leuvense onderwijs inclusiever maken?

7 oktober 2024

 Laboratorium

Opstartfase

Een inclusieve samenleving begint bij inclusief onderwijs. Vlaanderen kenmerkt zich echter als één van de meest gesegregeerde onderwijssystemen waarbij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden geplaatst in aparte, speciale scholen of klassen.

Om dit systeem te behouden en tegelijkertijd inclusief te maken, is een puzzel die niet past (dixit Prof. Dr. Sara Nijs, onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek KULeuven). Daarom hebben we nood aan een nieuw model. In het SOM-labo inclusie willen de daarvoor de eerste stappen zetten door te onderzoeken welke duurzame samenwerkingen er nodig zijn tussen gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Foto: Basisschool Matadi in Heverlee door Kristof Vadino

Forum All-in-clusie

Op 29 januari 2024 organiseerden we samen met Lokaal overlegplatform (LOP) basisonderwijs en stad Leuven een Forum All-in-clusie, waar we maar liefst 100 leraren, beleidsmakers, directies en ondersteuners verzamelden voor een zoektocht naar meer inclusie. Er is veel vraag naar het delen van die kennis en good practices. Hoe kunnen scholen inclusie inzetten als troef? Welke methodieken kan je gebruiken om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften extra te ondersteunen? Hoe geef je alle leerlingen maximale kansen in een gewone klascontext en laat je hen deelnemen aan het schoolleven?

Het forum was een eerste stap om het thema in Leuven op de kaart te zetten. 

Labo inclusie

In dit labo willen we goede praktijken in kaart brengen, bekijken wat we daaruit kunnen leren en samen met onze partners zoeken naar hoe we het Leuvense onderwijs inclusiever kunnen maken.  

Opstartfase

Dit labo bevindt zich in de opstartfase. Na een eerste ronde van gesprekken met scholen, werkten we toe naar een event op 28 januari 2025 om praktijkervaringen te delen en zo elkaar te kunnen inspireren.

Maar liefst 75 onderwijsmakers tankten op Campus Woudlucht inspiratie over hoe je als school inclusie in de praktijk kan brengen. Professor Sara Nijs en onderzoeker Liesbet Claeys presenteerden de bevindingen uit hun onderzoek en inspiratiegids.

Vervolgens toonden 5 scholen en een leersteuncentrum hoe ze van inclusie een succes maken. Uit de enthousiaste vragen en reacties bleek veel geestdrift om met de nieuwe inzichten aan de slag te gaan in Leuven.

Waar zijn we vandaag mee bezig?

We zetten het traject nu verder. 

Inspiratie

Ben je op zoek naar inspiratie? In onze interviews met Beno Schraepen en Jona Van den Bossche lees je waarom meer inclusie een must is en in onze verhalen over Matadi, Eureka en de samenwerking tussen De Kraal en Windekind ervaar je hoe scholen inclusie in de praktijk helpen te brengen. 

Tijdens ons inspiratiemoment ‘De kracht van inclusief onderwijs’ namen specialisten Sara Nijs en Liesbet Claeys 75 onderwijsmakers mee in hun praktijkonderzoek naar de bestaande samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs in Vlaanderen. We vroegen Sara Nijs nadien naar wat scholen kunnen leren uit de inspanningen van die pioniers en selecteerden 10 inzichten voor wie de samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs wil opdrijven.

Eva Van de gaer

Coördinator SOM

Contacteer Eva

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief


Blijf op de hoogte van labo-ontwikkelingen, projecten, activiteiten, evenementen of ander interessant aanbod uit het Leuvense onderwijsveld!

Inschrijven

Dit zal sluiten in 0 seconden