Hoe kunnen we het Leuvense onderwijs inclusiever maken?
7 oktober 2024
Laboratorium
Opstartfase
Een inclusieve samenleving begint bij inclusief onderwijs. Vlaanderen kenmerkt zich echter als één van de meest gesegregeerde onderwijssystemen waarbij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden geplaatst in aparte, speciale scholen of klassen.
Om dit systeem te behouden en tegelijkertijd inclusief te maken, is een puzzel die niet past (dixit Prof. Dr. Sara Nijs, onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek KULeuven). Daarom hebben we nood aan een nieuw model. In het SOM-labo inclusie willen de daarvoor de eerste stappen zetten door te onderzoeken welke duurzame samenwerkingen er nodig zijn tussen gewoon en buitengewoon basisonderwijs.
Forum All-in-clusie
Op 29 januari 2024 organiseerden we samen met Lokaal overlegplatform (LOP) basisonderwijs en stad Leuven een Forum All-in-clusie, waar we maar liefst 100 leraren, beleidsmakers, directies en ondersteuners verzamelden voor een zoektocht naar meer inclusie. Er is veel vraag naar het delen van die kennis en good practices. Hoe kunnen scholen inclusie inzetten als troef? Welke methodieken kan je gebruiken om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften extra te ondersteunen? Hoe geef je alle leerlingen maximale kansen in een gewone klascontext en laat je hen deelnemen aan het schoolleven?
Het forum was een eerste stap om het thema in Leuven op de kaart te zetten.
Labo inclusie
In dit labo willen we goede praktijken in kaart brengen, bekijken wat we daaruit kunnen leren en samen met onze partners zoeken naar hoe we het Leuvense onderwijs inclusiever kunnen maken.
Waar zijn we vandaag mee bezig?
Dit labo bevindt zich in de opstartfase. Na een eerste ronde van gesprekken met scholen, werken we toe naar een event op 28 januari 2025 om praktijkervaringen te delen en zo elkaar te kunnen inspireren.
Wat daarna?
We zetten het traject daarna graag verder. Wil je je graag engageren voor het labo? Zet alvast volgende data in je agenda:
-
- 20 maart 2025 (16-18u): eerste bijeenkomst
- 22 mei 2025 (16-18u): tweede bijeenkomst
- schooljaar 25-26: start ‘experimenten’
Inspiratie
Ben je op zoek naar inspiratie? In onze interviews met Beno Schraepen en Jona Van den Bossche lees je waarom meer inclusie een must is en in onze verhalen over Matadi en Eureka ervaar je hoe scholen inclusie in de praktijk helpen te brengen.