Horizons in high VOLTage!

Het Leuvense stadsfestival New Horizons viert Dieric Bouts. De cursisten van CVO Volt ontdekken deze kunstenaar, zoeken nieuwe horizonten op en creëren een moderne interpretatie van zijn werken. Het resultaat? Een artistiek project, waar kunst en onderwijs elkaar ontmoeten.

Op een donkere regenachtige decemberavond is het gezellig druk in de prachtige Romaanse Poort in Leuven. Enkele cursisten van CVO Volt heten elke bezoeker warm welkom. Een beetje verder staat Arnoldine Peters, coördinator Tweedekansonderwijs bij CVO Volt, te glunderen. Samen met collega Nele Geysen, verantwoordelijke beroepskwalificerende trajecten bij CVO Volt, neemt ze het woord. Horizons in high VOLTage! is officieel geopend!

(Lees verder onder de fotogalerij.)

“De tentoonstelling is een interactieve expo, waarin je als bezoeker wordt uitgenodigd, ondergedompeld en verwonderd. Waar je stukjes kunst tot jezelf mag nemen – mee mag nemen zelfs – als inspiratie voor een eigen New Horizon,” vertelt Nele Geysen.

“Ze is het resultaat van een inspirerende samenwerking met Ku[n]st Leuven,” vult Arnoldine Peters aan. “In Leuven maken we samen onderwijs. We kregen de uitnodiging om binnen het stadsfestival uit te breken en over het muurtje te kijken. Lesgeven doe je immers niet alleen en leren kan niet alleen binnen maar zeker ook buiten de schoolmuren.”

“Innovatie staat in het DNA van onze stad. Ook sociale innovatie: iets waar we allemaal beter van worden. Die ontstaat waar verschillende werelden elkaar ontmoeten, gaan samenwerken en komen tot onverwachte en baanbrekende projecten. Dat is exact wat CVO Volt hier met het stadsfestival gedaan heeft, met een leerrijk proces voor de deelnemers en deze prachtige expo als resultaat.”Lalynn Wadera, Schepen van Onderwijs

(Lees verder onder de foto.)

Nele Geysen: “Met deze tentoonstelling bieden de cursisten elk een unieke kijk op de werken, de stijl en taal van Dieric Bouts. Even eigenzinnig als de kunstenaar zelf, brengen ze werken zoals Het laatste avondmaal, De val van de verdoemden en Het martelaarschap van de heilige Erasmus tot leven met behulp van moderne technieken zoals film, animatie en fotografie.”

Leraar Els Borgonie is zeer nauw betrokken bij het project en vertelt fier over wat er allemaal te ontdekken valt op de expo. “Veel cursisten hadden nog nooit van Bouts gehoord. Ze moesten dus echt in zijn leven en zijn werken duiken. Als leraar wil je dat je cursist bijleert voor het plezier, om nieuwe dingen te leren kennen. Door toe te werken naar zo’n expo, leggen de cursisten de lat zelf wat hoger. Ze willen zichzelf overtreffen en uit hun comfortzone treden. En dat is dan weer goed voor hun zelfvertrouwen. Ze zijn trots om naar buiten te kunnen komen met hun werk.”

(Lees verder onder de fotogalerij.)

Een film op een groot tv-scherm springt meteen in het oog. Het is een parodie op Het laatste avondmaal. De cursisten Crossmedia waren verantwoordelijk voor elke stap in het productieproces, van scenario tot figureren en monteren. “Fabien DeLathauwer, onze leraar Videografie leerde ons de video’s editen. We hadden een strakke deadline, dus het was fijn om op korte tijd veel bij te leren,” vertelt Mardine Hanafi, die zijn eerste semester Crossmedia assistent volgt bij CVO Volt. Het werd een fijne samenwerking tussen leraren en cursisten.

(Lees verder onder de video.)

Op een kleiner scherm wat verder speelt een loop van beeldgedichten die de anderstalige cursisten van basisniveau Nederlands maakten. Postkaartjes met een dikke knipoog naar de werken van Bouts hangen op verschillende plaatsen in de ruimte. De kaartjes weerspiegelen het werk van de cursisten uit de opleidingen Design & development en Fotografie en werden gemaakt met behulp van artificiële intelligentie, fotografische technieken, Photoshop en Illustrator.

(Lees verder onder de fotogalerij.)

Ook in de lessen Nederlands, Cultuur of in de verschillende modules van de grafische en fotografieopleidingen werkten de cursisten samen rond het thema van het stadsfestival. Dat werkte verbindend voor de verschillende vakken én leraren.

Voor de module Identiteit en normering gingen de cursisten Humane Wetenschappen naar de tentoonstelling Kennis aan de ketting. Vervolgens schreven ze zelf teksten over wat volgens hen kennis is anno 2023. Ze verwijzen in hun teksten naar filosofen als Plato en Aristoteles en bouwen verder op die ideeën. Hun kennis blijkt dus erg cultureel gebonden. Het is iets persoonlijks dat samenhangt met iemands waarden en normen en levenservaringen.

Ook wijzen de cursisten op de vele verschillende informatiebronnen, zoals het internet, literatuur of artificiële intelligentie, die ook heel wat fake news kunnen bevatten. Ze roepen op om steeds kritisch te blijven over vergaarde informatie en om in dialoog te blijven gaan met anderen. Alle teksten werden verzameld, geredigeerd, gelay-out en tot slot verenigd in een eigen krantje, dat je als bezoeker mee naar huis krijgt.

Cursisten Nederlands schreven een reflectie over een werk van Bouts, over Bouts als beeldenmaker en over hun bezoek aan de tentoonstelling. Ze spraken deze teksten in zodat je ze tijdens de expo kan beluisteren via koptelefoons.

Voor het vak Cultuur printte Flynn De Breucker, cursist Multimedia Operator, enkele zelfgemaakte foto’s van de werken van Bouts op een uit hout gesneden ‘S’. Als final touch vroeg hij zijn nonkel Dirk om samen met de houten ‘S’ en een bout in zijn hand op de foto te staan. Een heus woordmopje voor de opmerkzame kijker. “Ik vind dat er in kunst wat humor mag zitten”, vertelt Flynn.

(Lees verder onder de fotogalerij.)

De grootste blikvanger is de centrale constructie. Leraren Fabien DeLathauwer en Els Borgonie zochten een manier om de werken van hun cursisten te vertalen in de presentatie. “We wilden het idee van perspectief ook implementeren in de vormgeving van de expo zelf. Gaandeweg is zo deze constructie gegroeid”, vertelt Els Borgonie. “We dachten: ‘We geven alles weg wat we hebben!’ De postkaartjes, de kranten, het bordspel. Het zijn allemaal dingen die we kennen en dat maakt het ludiek,” aldus Fabien DeLathauwer.

“Ik heb de expo mee helpen opbouwen. We hebben dit helemaal zelf gemaakt. Het was eerst niet stabiel genoeg dus moesten we alles afbreken en een andere manier bedenken om het geheel te verstevigen. Het was niet makkelijk, maar uiteindelijk zijn we blij met het resultaat.” – Mardine Hanafi

(Lees verder onder de fotogalerij.)

Nele Geysen: “Doorheen het project viel het tomeloze enthousiasme dat CVO Volt zo kenmerkt enorm op. Hoe het engagement en de karakteristieke goesting van de leraren oversprong op de cursisten. Hoe ze met elkaar in verbinding gingen, op zoek naar het beste resultaat. Hoe creatieve ideeën vorm kregen en werden omgezet in materialen. Hoe de opdracht hen allemaal heeft uitgedaagd. Om kritisch na te denken. Om zichzelf in vraag te stellen, concepten uit te vinden en soms heruit te vinden. Waarbij in de storm van het creatieve vormgeven vaak ook momenten waren om stil te staan. Om even bewust te ervaren: ‘Zie ons bezig. Zie ons school maken, daar waar onderwijs en cultuur elkaar versterken.’ Daar waar cursisten kritische burgers worden, en met eigen visie de horizonten van de toekomst kleuren.”

Aan dit project werkte een team van docenten van CVO Volt samen met hun cursisten. Het team bestaat uit Els Borgonie, Kevin Celis, Fabien DeLathauwer, Steven Devillé,
Will De Neyer, Lutgard De Vos, Nele Geysen, Loes Maes, Arnoldine Peters,
Marijn Raeven, Liesbet Vanhaelen, Ils Verlaenen, Pieter Van der Aa, Els Van der Perre, Lies Verhoeven en Loes Waegemans.

Meer impressies van de expo Horizons in high VOLTage? Bekijk de video van CVO Volt hieronder.

Tekst: Emmelien Monnens   |   Foto’s: Bavo Nys