Hoe kunnen we een beter Le(u)ven maken vandaag én morgen?

De ‘future generations’ dromen op FTI van een bruisende toekomst. 

Maart stond in Vlaanderen volledig in het teken van het Flanders Technology & Innovation (FTI) festival. Ook Leuven mag niet onder doen als regio met een sterk technologie- en innovatie-ecosysteem. De stad kleurde helemaal paars voor dit grootse innovatiefestival, waar de changemakers van vandaag samenkwamen om een antwoord te zoeken op de uitdagingen van vandaag en morgen.

FTI Leuven zette de future generations centraal in het programma. Als Leuvense onderwijsnetwerk konden we niet anders dan hier met volle overgave onze schouders mee onder zetten. We bouwden mee aan een inspirerende onderwijsdag op 18 maart met een technologie-expo vol spannende workshops, een parcours op het kruispunt van kunst en technologie en enkele prikkelende sprekers over AI in onderwijs.

PLAY

Op PLAY doken kinderen van de 2e graad basisonderwijs in de fascinerende wereld van wetenschap, via een rijkdom aan boeiende experimenten en hands-on activiteiten. De Bib Leuven Tweebronnen werd voor de gelegenheid omgebouwd tot een technologie-expo, waar leerlingen uit Leuven en de brede regio hun creativiteit en nieuwsgierigheid konden botvieren.

1000 leerlingen gingen op avontuur naar de toekomst. Op de doebeurs konden ze hun verbeelding de vrije loop laten: van coole robots tot meeslepende virtual-reality- (VR) en augmented-reality (AR) -ervaringen, de lucht doorkruisen met drones of ontdekken hoe we hun toekomst gezonder, leuker en duurzamer kunnen maken. In de spectaculaire wetenschapsshow probeerde het hoofdpersonage Vesper een plekje te bemachtigen in het boek De allerslimste wetenschappers ter wereld. Van wolken tot vuur en zelfs vloeibaar stikstof van maar liefst -196°C, de leerlingen konden genieten van een wervelende show vol spectaculaire experimenten.

Ook Karrewiet kwam langs. Je kan de reportage hier herbekijken! 

 (Lees verder onder de fotogalerij.)

ARTS & SCIENCE

Kunst, wetenschap en technologie inspireren en versterken elkaar. Dat was het vertrekpunt van een parcours langs performances en installaties in STUK. 400 leerlingen uit het Leuvense secundair onderwijs ontdekten een mix van unieke artistieke creaties, die oren, ogen en denken op de proef stelden.

Kunst- en wetenschapscollectief Ohme en componist Roméo Poirier presenteerden Tales of Entropy, een audiovisuele performance gebaseerd op microscopische activiteit. De wetenschappelijke microscoop werd live geprojecteerd op een scherm. De chemische transformatieprocessen van de verschillende monsters, die door de thermische oven veranderen van materie, zorgen voor een mooi palet van kleuren, patronen en krioelende details. Roméo Poirier liet de muziek ontstaan uit een live analyse van die microscopische beelden.

Geluidskunstenaar Kunrad vroeg zich in Between Copper And Zinc af hoe duizend stukjes messing klinken die aan een hoge snelheid naar beneden vallen. Door de wrijving van de vallende holle buisjes met de lucht, ontstaat er een ijle, zingende klank. Verschillende containers die aan het plafond hingen, lieten op commando de buisjes meters naar beneden vallen op hoopjes zand. De variatie in grootte van de verschillende messingstukjes zorgde voor verschillende toonhoogtes, waardoor er muzikale patronen en akkoorden ontstaan die resulteren in een duizelingwekkende compositie.

 (Lees verder onder de fotogalerij.)

In Playfield van RUMOR konden Leuvenaars hun toekomstdromen inspreken in de installatie. Al die dromen werden voortdurend samengesmolten tot een collectief toekomstbeeld dat de leerlingen nadien konden raadplegen in een interactieve 3D-simulatie. Playfield doet zo een poging om het collectieve terug te vinden in een erg individualistische samenleving. Kan AI een alternatief bieden voor ons huidige democratische systeem? Kan het ingezet worden om polarisatie tegen te gaan?

In de installatie Arena nodigde Leuvense choreograaf Ugo Dehaes / Kwaad bloed de leerlingen uit om te interageren met 8 robots. Met de hulp van AI en de leerlingen, traint hij zijn robots zodat ze betere dansers kunnen worden. Leerlingen nemen bijvoorbeeld een robot vast en laten die bewegen. AI verwerkt deze input en laat het bewegingsmateriaal terugkomen bij een andere robot. Daar kunnen de leerlingen stemmen op de kwaliteit van diens bewegingen. Op die manier leert AI wat de populaire bewegingen zijn. Kan Ugo Dehaes zijn dansers en zichzelf als choreograaf in de toekomst vervangen door robots en AI?

De immersieve audiovisuele installatie Night Metamorphosis maakt gebruik van een ingenieus spel van licht en geluid. De Brusselse mediakunstenaar Mika Oki nam de leerlingen mee op een nachtelijke reis, waar ze mentale associaties triggerde met het noorderlicht, met fonkelende skylines vanuit een nachtvlucht, of met golven onder het maanlicht.

 (Lees verder onder de fotogalerij.)

AFTERWORK: AI in onderwijs

Op onze SOM Start in september ging Andy Thys in zijn inspirational talk al in op welke mogelijkheden nieuwe technologieën zoals AI kunnen bieden en waarmee we rekening moeten houden bij de uitbouw van ons onderwijs. Uit onze bevraging nadien bleek dat er honger was naar meer concrete tips en tricks om in je eigen onderwijs toe te passen.

U vraagt? Wij draaien! Want als leraar ben je katalysator van de toekomstige generaties. En dus organiseerden we een satellietevent binnen FTI. 70 Leuvense leraren en onderwijsmakers kwamen op onze AFTERWORK kennis bijtanken over AI in onderwijs.

We nodigden 3 experten uit op de prachtige locatie van het historische stadhuis: AI-expert Robbe Wulgaert en educatief technoloog Leen Sevens gingen elk met een kleine groep aan de slag. Na een verfrissend drankje, een Content hapje en een korte babbel, sloot postdoctoraal onderzoeker Laurens Naudts de avond af met een keynote over de ethische aspecten van AI.

 (Lees verder onder de fotogalerij.)

Nieuwe toepassingen, die bewust of onbewust ons onderwijs of het werk van leerlingen en studenten beïnvloeden, rijzen als paddenstoelen uit de grond. Hoe vind je je weg in die eindeloze zee aan mogelijkheden?

Samen met onze specialisten ontwierpen we een wegwijzer met 10 interessante insteken om je eerste (en voorzichtig volgende) stappen te zetten in de wereld van (generatieve) artificiële intelligentie.

Download onze wegwijzer hier en deel hem met je collega’s of stuur ze de link naar onze story.

Tekst: Emmelien Monnens   |   Foto’s: Bavo Nys – Illias Teirlinck – Joeri Thiry