Samen Onderwijs Maken is een organisatienetwerk dat stad Leuven en onderwijsmakers over netten en niveaus heen verbindt. We maken ruimte voor dialoog, ontwerpen experimenten en ondernemen collectief actie om onderwijs innovatief te versterken voor alle Leuvense lerenden.

Met de steun van stad Leuven wil SOM een slagkrachtige, genetwerkte organisatie zijn waaraan alle Leuvense onderwijspartners participeren. We vertrekken vanuit drie speerpunten: iedereen aan boord, diversiteit als kracht en welbevinden en betrokkenheid.

De SOM-plus, als orgaan van alle Leuvense onderwijsdirecteurs, vormt de toegangspoort tot elke onderwijsinstelling. Ze signaleert onderwijsuitdagingen en bouwen mee aan de verschillende SOM-werkingen.

De Leuvense onderwijsmakers vertegenwoordigd in de SOM-raad bewaken de missie en visie van SOM, tekenen strategische lijnen uit, bepalen de agenda van de werkingen en de inzet van middelen.

In de community ontmoeten Leuvense onderwijsmakers elkaar over scholen, netten en onderwijsniveaus heen. Het is een plek waar engagement voor en dialoog over onderwijs aangewakkerd wordt en inspirerende connecties ontstaan.

Het laboratorium vormt de innovatieve kern van SOM. We pakken er complexe onderwijsuitdagingen samen aan met aandacht voor expertise uit praktijk en onderzoek. Experimenten in onze labo’s vertrekken vanuit een actuele onderwijsbehoefte, zijn beperkt in tijd en mogen mislukken.

In de studio werken we mee aan projecten van partners die onze speerpunten raken. Geen complexe uitdagingen en experiment zoals in het laboratorium, wel niveau- en netoverstijgende projecten die onderwijs innovatief versterken.

WERKING

Labo inclusie

Labo inclusie

Hoe kunnen we het Leuvense onderwijs inclusiever maken? 7 oktober 2024 Laboratorium OpstartfaseEen inclusieve samenleving begint bij inclusief onderwijs. Vlaanderen kenmerkt zich echter als één van de meest gesegregeerde onderwijssystemen waarbij leerlingen met...

Leuvens Leerecosysteem

Leuvens Leerecosysteem

9 september 2024 Studio OntwerpfaseLeuven heeft een enorme waaier aan leermogelijkheden, maar de focus ligt al te vaak op academische of frontale vormen van kennisoverdracht. Dat niet iedereen z’n weg kan vinden in dit aanbod toont zich in de cijfers: het...

9 inzichten over digitale media en het welbevinden van jongeren

9 inzichten over digitale media en het welbevinden van jongeren

Digitale media domineren een flink stuk van het tijdsgebruik van jongeren (en volwassenen). Meer en meer mensen maken zich daarover zorgen. Hebben we onze kinderen te naïef overgeleverd aan de belangen van socialemediabedrijven? Hoe beïnvloeden die hun welzijn? En wat...

KALENDER

ONDERWIJSMAKER IN DE KIJKER

Filip Mels

Gepensioneerde directeur van het Leuvense VCLB

Lees meerOntdek alle onderwijsmakers