Kan kunst het zelfvertrouwen van kinderen een boost geven?
In 2016 tilden M Leuven en Vrije lagere school Mater Dei hun jarenlange samenwerking naar een hoger niveau. Kunst speelt een grote rol in de pedagogische visie van Mater Dei. Samen met M Leuven een intensief kunstproject op poten zetten was dan ook een logische volgende stap. Een unieke kans om een proces van zes jaar te kunnen ontsluiten in een prachtige brochure.
Onze eigenste Lore Baeyens was bestuurder van Mater Dei toen de school het project indiende bij de Stichting Koningin Paola en ze vervolgens deze langdurige samenwerking aangingen. Zo is De Kunstbrug dus ook een beetje het allereerste wapenfeit van SOM.
Het opzet van De Kunstbrug was enerzijds om een langdurig partnerschap tussen een school en een culturele instelling te kunnen opzetten en anderzijds om de maatschappelijke integratie van de leerlingen te versterken. Sofie Vermeiren, diensthoofd Publieksbemiddeling bij M Leuven, is ervan overtuigd dat kinderen via kunst meer zelfvertrouwen kunnen krijgen.
“Wie beter naar kunst kijkt en ermee aan de slag gaat, bouwt sociale vaardigheden op, leert kritisch te zijn, creatief te denken, samen te werken, zich uit te drukken…”
Leerkracht Conny Feyaerts geeft al 30 jaar les in Mater Dei en was de spilfiguur voor het project. Eén dag per week was ze lesvrij om de projecten voor te bereiden met de medewerkers Publieksbemiddeling van M Leuven. Ze was de matchmaker tussen de collecties van het museum en het leerplan van elke klas. Een grote troef, want zo kon ze haar collega’s concrete suggesties aanbieden.
Alle leerlingen waren betrokken. De eerste graad volgde rondleidingen en workshops en leerde zo op een speelse manier wat kunst is, wat een museum precies doet en hoe je je daar gedraagt. Het derde, vierde en vijfde leerjaar werkten samen met artists in residence. Het zesde leerjaar kreeg een opleiding tot museumgids met als hoogtepunt een toonmoment voor hun ouders en leerkrachten.
“Later ga ik terug met mijn eigen kinderen, om hen te zeggen: ‘Kijk eens, hier is het museum, hier heb ik mijn gidsendiploma gehaald.”
Katrien Goossens, onderzoekster aan UCLL, lichtte De Kunstbrug wetenschappelijk door. Uit haar impactstudie blijkt dat de leerlingen een positievere houding hebben ten opzichte van kunst. Maar vooral de hele opzet blijkt geslaagd: de leerlingen zijn beduidend meer zelfverzekerd. Het museum is een vertrouwde plek voor de leerlingen, een tweede thuis.
M Leuven gebruikt deze ervaring nu om de schoolrondleidingen verder te verfijnen. Sofie Vermeiren hoopt dat het project andere Leuvense instellingen op ideeën kan brengen. “Dat zou mooi zijn, als De Kunstbrug een bron van inspiratie kan zijn.”
Meer weten? Vraag gratis je exemplaar aan van ‘Zes jaar De Kunstbrug’, een publicatie van M Leuven die vooral mikt op scholen en culturele instellingen. Je leest er alles over het project, de resultaten van het UCLL-onderzoek en de belangrijkste conclusies. Je kan een gedrukte publicatie aanvragen via info@mleuven.be of ophalen aan het onthaal van M Leuven. Of je kan de digitale versie terugvinden op de website van M Leuven, samen met een filmpje dat het project voorstelt.
Heb je nog vragen? Of misschien zelfs een idee om in je eigen school of culturele instelling iets soortgelijks te organiseren? Neem contact op met Sofie.Vermeiren@mleuven.be
De Kunstbrug kwam tot stand met de steun van M-LIFE en Stichting Koningin Paola.