Leuven Leert

Iedereen online in plaats van iedereen aan boord… We moeten meer dan ooit samenwerken tijdens deze gezondheidscrisis door mensen en expertise te verbinden en materiaal te verdelen.

SOM focust sinds haar ontstaan op drie speerpunten: diversiteit als kracht, betrokkenheid en welbevinden en iedereen aan boord van kleuter tot hoger onderwijs.

We kozen heel bewust drie prioriteiten voor het SOM-charter dat elke lokale onderwijspartner ondertekende. Dit charter bleek bij de start van de lockdown belangrijker dan ooit. De eerste prioriteit van het netwerk was het verdelen van laptops en wifi, opdat iedere leerling kon deelnemen aan het online aanbod.

Een tweede actielijn die SOM opzette, was het platform Leuven Leert. De lessen op school waren opgeschort en kinderen en jongeren leerden vanop afstand. Dat riep vragen en noden op, maar haalde ook veel creatieve oplossingen naar boven. Leuven Leert wilde vanuit concrete vragen ouders, leraren, scholen, leerlingen verbinden met de juiste expertise, vraag en aanbod matchen in tijden waar leren online en thuis gebeurt en mensen de weg wijzen door informatie, tips, ervaringen en goede praktijken over belangrijke thema’s te bundelen.

Het platform Leuven Leert werkte aan de hand van drie focuslijnen:

  • Laptophub: we lanceerden een oproep om zo veel mogelijk laptops te verzamelen, waarop zowel bedrijven als particulieren laptops doneerden. Leuvense ICT-coördinatoren engageerden zich om de laptops gebruiksklaar te maken en scholen gaven aan hoeveel laptops ze dachten nodig te hebben voor leerlingen die hier thuis geen toegang tot hadden. De ICT-hub van Leuven Leert maakte de puzzel, waarop scholen het juiste aantal laptops kwamen ophalen en zelf naar de leerlingen brachten. De leerling kon daardoor niet enkel online, er was ook een moment van persoonlijk contact (al dan niet door het raam).
  • Expertise delen: UCLL en KU Leuven schoten volop in actie om lesmateriaal te ontwikkelen, opinies te schrijven en onderzoek te lanceren. Leraren, docenten, juffen en meesters zochten hulp bij elkaar. Hoe doen andere scholen dat, online lesgeven? Hoe versterken we elkaar door praktijk en expertise te delen? In een mum van tijd stond er veel materiaal online.
  • Huiswerkbegeleiding: Scholen geven aan dat er extra nood is aan vrijwilligers die leerlingen online of telefonisch willen begeleiden. We lanceerden een oproep en de scholen gaven aan hoeveel vrijwilligers ze kunnen inzetten. Op heel korte tijd werden er zo meer dan 170 leerlingen en vrijwilligers gekoppeld.

Leuven Leert was binnen een week operationeel. Nog voor de start van de paasvakantie verdeelden we massaal laptops, waardoor 650 Leuvense gezinnen online les konden volgen. De reacties van scholen, leraren en leerlingen waren hartverwarmend.

We plukten tijdens de crisis de vruchten van vijf jaar lang bouwen aan het lokale onderwijsnetwerk SOM. Ook in de zomermaanden werkten we enthousiast verder: de zomerscholen werden een mooi voorbeeld van lokale samenwerking. Zo’n 25 scholen, meer dan 100 vrijwilligers, een 180 tal kinderen … Het concept werd op een mum van tijd bedacht en in elkaar gestoken en de leerlingen toonden dat het deugd deed om gedurende 2 weken te werken en zich voor te bereiden op een grote sprong: terug naar school!

Zowel de laptophub als de zomerscholen worden duurzaam verankerd in de toekomst. Kortom: onderwijs maken is vandaag nog meer dan ooit samen.

 

Een kijkje nemen op het platform?

Dat kan nog steeds!

Tekst: Fien Degrande