“Een directeur op je kappersstoel en een grote camera op je neus”

Het onderwijsleven is veeleisend. Een mens komt soms tijd te kort om de eigen looks onder controle te houden. Gelukkig biedt dat onderwijs ook onverwachte pareltjes. Op Campus Corso verrees een gloednieuw kapsalon, uitgebaat door de leerlingen van Campus Redingenhof en Heilig Hartinstituut Kessel-Lo. SOM stuurde zijn meest behoeftige medewerker naar de opening voor een frisse snit.

Bij aankomst blijkt Campus Corso lichtjes overrompeld. Journalisten, fotografen, leraren, leerlingen en bezoekers en personeel van de koffiebar laveren langs elkaar door de smalle gang naast het kapsalon. De zesde- en zevendejaars van de richting haar(ver)zorg(ing) / haarstylist laten zich niet afleiden en werken professioneel hun eerste klanten af.

(Lees verder onder de foto.)

Het valt me op hoe bewust Lucca is van welk pad ze wil inslaan. (Foto: Bavo Nys)

Ik mag meteen plaatsnemen aan de wastafel bij Lucca Siebens, zesdejaar in Campus Redingenhof. Ze vraagt me of ik comfortabel zit. Ik bedenk me dat ik al ergere werkdagen had. Een gesprekje met Lucca blijkt moeilijk door het geluid van het stromende water. Het haalt bovendien de ontspannende ervaring weg van de shampoo die zacht in mijn steeds minder weelderige haardos gemasseerd wordt.

Af en toe hoor ik zacht gefluister. “Is het ok zo?” De begeleidende leraren stellen hun pupillen gerust. Ze doen het geweldig. Ook voor hen is het een ontdekkingstocht. “Die shampoo ruikt heerlijk”, hoor ik een leerling zeggen. Ik dreig intussen in slaap te vallen. Net op tijd verhuis ik naar de kappersstoel.

Ik ben de eerste klant van Lucca vandaag. Ik vraag haar advies. “Niet te kort”, raadt ze me aan, “zodat uw krullen tot hun recht komen. “Het is wel wat aanpassen”, vertrouwt ze me toe, “met de nieuwe locatie, de drukte en een ander publiek. Maar we kennen ons vak.”

Praten en knippen tegelijk, het lijkt me onmogelijk, maar volgens Lucca went het. “Intussen gaat het automatisch en het hoort bij de job.” Het valt me op hoe bewust ze is van welk pad ze wil inslaan. Al vanaf het tweede middelbaar wist ze dat ze kapper wilde worden. Ze heeft ook een toekomstplan. Na haar zevende jaar gaat ze nog bijstuderen, schoonheidsspecialist of nagelstylist.

Na 20 minuutjes is Lucca klaar. Ze heeft er zonder meer het beste van gemaakt. “Nog even laten controleren”, zegt ze me, maar haar leraar knikt goedkeurend. Als ik mijn haar opnieuw door haar wil laten knippen, zal ik naar Campus Redingenhof moeten. Haar werk op Campus Corso blijft voorlopig beperkt tot deze opening en enkele opleidingsdagen de komende maanden. Het zijn de zevendejaars die elke dinsdag het salon zullen uitbaten.

(Lees verder onder de foto.)

Bieke Nouwkens: “Vandaag is wel een stressvolle dag. Ik kreeg meteen een directeur op mijn stoel en dan zetten ze nog een grote camera op je neus. Zo’n directeur is toch een beetje het uithangbord van de school. Maar ik weet wat ik kan.” (foto: Emmelien Monnens)

Op woensdag nemen de leerlingen van het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo over. Zevendejaar Bieke Nouwkens kijkt ernaar uit. “Vandaag is wel een stressvolle dag. Iedereen kijkt op je vingers. Ik kreeg meteen een directeur op mijn stoel en dan zetten ze nog een grote camera op je neus. Ik wou het heel goed doen. Zo’n directeur is toch een beetje het uithangbord van de school. Maar ik weet wat ik kan.”

“Het is eens iets anders: nieuwe mensen en kapsels, in een andere omgeving. Het zit wat tussen school en stage in. We werken samen met onze leraren op locatie. De sfeer is anders dan op school. Het is een mooie kans, maar ik ben ook blij dat onze diensten op school niet verdwijnen. Ik wil onze vaste klanten daar niet teleurstellen.”

(Lees verder onder de foto.)

Veronique Angelus geeft al 30 jaar les in het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo. Ik merk hoe het in haar hoofd knettert over de nieuwe mogelijkheden. (Foto: Emmelien Monnens)

Ook Lisa Lowies, leraar op Campus Redingenhof is enthousiast. “Op school kennen de leerlingen op den duur de meeste klanten. Hier krijgen ze een wisselend publiek. De omgeving zit dichter bij een eigen salon runnen dan binnen de schoolmuren. Leerlingen moeten onbekende klanten aanspreken, uitleg geven bij de producten, afrekenen, afspraken maken… We coachen nog wel en het geeft wat extra zekerheid dat we in de buurt zijn, maar qua sfeer is er nauwelijks nog verschil met een ander kapsalon.”

Veronique Angelus geeft al 30 jaar les in het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo. Terwijl ik met haar praat, merk ik hoe het in haar hoofd knettert over de nieuwe mogelijkheden. “Ik hoop dat we door de locatie en de lagere prijzen studenten kunnen aantrekken. Jonge mensen brengen vaak een foto mee van een kapsel. Onze leerlingen moeten dus leren dat kapsel te ontleden en te combineren met het profiel van de klant.”

“Communicatie wordt hier een stuk belangrijker en die zal ook in het Frans en het Engels moeten. Op termijn kunnen we geïntegreerd werken met de collega’s van de taalvakken. Hoe fijn zou het zijn hen af en toe naar hier te halen om de leerlingen op taalvlak te begeleiden?”

(Lees verder onder de foto.)

Karel Peeters, technisch adviseur bij Campus Redingenhof: “School maken in een commerciële ruimte brengt de nodige uitdagingen met zich mee." (Foto: Bavo Nys)

“School maken in een commerciële ruimte brengt de nodige uitdagingen met zich mee”, vertelt Karel Peeters, technisch adviseur bij Campus Redingenhof. “Op school zijn alle didactische hulpmiddelen vlakbij: wifi, laptops, een scherm voor presentaties… Organisatorisch moesten we hier alles opnieuw bedenken. Het doel blijft in de eerste plaats dat leerlingen de leerplandoelstellingen bereiken.”

Lut Janssens, technisch adviseur-coördinator van het Heilig Hartinstituut Kessel-Lo, bevestigt. “Ons werk is nog lang niet af. Soms heeft een leerling even geen klant. Die leertijd mag niet verloren gaan. Op school neemt de praktijkleraar de leerling dan even apart om een techniek bij te werken op een oefenhoofd. Dat ligt hier wat moeilijker. Voor dat soort zaken moeten wij oplossingen bedenken.”

Karel Peeters: “Al doende duiken voortdurend nieuwe zaken op. Hoe zorg je ervoor dat klanten veilig kunnen betalen als je werkt op een openbaar wifi-netwerk? Op de dagen dat het kapsalon niet gebruikt wordt, gebruiken anderen de ruimte, bijvoorbeeld om te vergaderen. We moesten dus op zoek naar kwalitatieve flexibele spiegels. Vandaag sneuvelde de eerste al.”

Als klant merk je niks van de gigantische logistieke operatie die vooraf ging aan de samenwerking tussen de 2 scholen en Campus Corso. Dat die samenwerking goed zit, merk je aan alles. Ondanks een eigen manier van knippen en lesgeven in beide scholen, vloeit het lof voor elkaar even rijkelijk als de drankjes op de receptie, ons aangeboden door de leerlingen van de opleiding kelner/hulpkelner van Campus Redingenhof.

Deze tevreden klant komt zeker nog terug!

Praktische info Hair & Beauty Academy

Locatie: Campus Corso Diestsestraat 253, Leuven

Openingsuren: elke dinsdag 11.00-16.00 uur (leerlingen Campus Redingenhof) en woensdag 8.30-11.15 uur (leerlingen Heilig Hartinstituut Kessel-Lo)

Prijzen: bekijk hier de prijslijst.

Tekst: Piet Creten   |   Foto’s: Bavo Nys en Emmelien Monnens