“Samenwerking tussen de finaliteiten staat in ons nieuwe gebouw centraal”

Het domein land- en tuinbouw in de Wijnpers telt 3 finaliteiten en verschillende richtingen. In een gloednieuw gebouw krijgen leerlingen vanuit al die achtergronden les in hun eigen biotoop, op een manier die helemaal aangepast is aan de meest recente inzichten en mogelijkheden. Technisch adviseur en coördinator Kevin Theys neemt ons mee door het gebouw.

Vinificatieruimte

Kevin Theys: “Voor dit een school was, stonden hier al wijndruiven. Nu hebben we een 750-tal wijnstokken op de zuid-westelijk gerichte helling. We werken met nieuwe druivensoorten, speciale Piwi-rassen, die beter bestand zijn tegen witziekte.”

“De samenwerking tussen de verschillende finaliteiten staat centraal bij onze wijnbouw. De leerlingen van de arbeidsmarkt en dubbele finaliteit ‘Plant en Milieu’ en ‘Agrotechnieken Plant’ snoeien en oogsten de druiven. Ze pletten en ontstelen ze en trekken het sap op vaten. Onze afdeling ‘Biotechnologische Wetenschappen’ neemt dan over. In het vak voeding doen ze analyses naar het suiker- en alcoholgehalte of het sulfiet.”

Urban farming

Kevin Theys: “Dit is een experimenteerruimte voor urban farming. Omdat de oppervlakte aan landbouwgronden vermindert, zoeken we andere manieren om planten te kweken in drukbevolkte steden. In samenwerking met de richting ‘Biotechnologische en Chemische Wetenschappen’, ‘Agrotechnieken Plant’, ‘Plant en Milieu’ en Technologische Wetenschappen en Engineering zetten we hier proeven op met de invloed van licht op bepaalde planten of verticaal tuinieren.”

“De leerlingen Technologische Wetenschappen en Engineering bedenken opstellingen, zoals het watercirculatiesysteem, en analyseren de resultaten, de leerlingen uit de 2 andere richtingen volgen de planten op, stellen de frequentie van het licht af, analyseren het water… Zo kunnen de leerlingen na hun opleiding ook mee in de hoogtechnologische sector die de tuinbouw intussen geworden is.”

Het lokaal dieren met aquarium- en terrariumwand

Kevin Theys: “Dit is het theorielokaal van de leerkrachten ‘dier’, met o.a. mevrouw Beyaert, een van de onmisbare schakels voor onze school. Zij zorgt samen met de andere collega’s ‘dier’ en heel wat vrijwilligers voor de vele tientallen dieren die we op onze campus hebben. Ze allemaal eten geven kost 4 uur per dag. Ook op zondagen kom je hen hier tegen.”

Ann Beyaert: “De leerlingen leren het leven in ons nieuwe zeeaquarium verzorgen, zoals de vissen en de lederkoralen. We hebben ook een zoetwateraquarium voor discusvissen en wat andere kleinere vissen. De verzorging is delicaat qua waterwaardes en lichthoeveelheid. Je moet de juiste opbouw en werking hebben van bacteriën, het nitrietgehalte moet tot nul worden herleid en de lichthoeveelheid bepaalt de aanmaak van algen.”

“In het terrarium leren leerlingen alle vivaria herkennen. We werken nog aan een terrarium voor een mannelijke luipaardgekko met 3 of 4 vrouwtjes en eentje met een 3-tal kleine landmuskus-waterschildpadjes. Het middenstuk wordt een paludarium voor de tricolore pijlgifkikker. Die kikkertjes zijn vrij klein, maar ze zijn goed bestand tegen klimaatschommelingen. De leerlingen leren hier alles over de dieren, de verzorging, temperatuur, bodemwarmte, vochtigheid, etc. Ze verzorgen ze ook zelf.”

Natuurvriendelijke daktuin

Kevin Theys: “Met onze daktuin willen we een zo hoog mogelijke biodiversiteit creëren met inheemse planten die insecten en andere nuttige dieren aantrekken. Het gebouw is ook een staaltje van natuur-inclusief bouwen. In de buitenmuren zijn nestplaatsen geïntegreerd voor o.a. zwaluwen, mussen, vleermuizen… Het intensieve groendak vormt het sluitstuk in het voorzien in natuurelementen in en rond het gebouw.

“Daarnaast is het een demoruimte, waarbij de leerlingen tuinaanleg en groenbeheer kunnen oefenen op de aanleg van zo’n dakterras. Er komt ook een verpozingshoek, die we zullen gebruiken als open klas. Onze leraren kunnen hier komen rusten op een echt dakterras. Het uitzicht is fantastisch.”

Lokaal mechanisatie

Kevin Theys: “In dit lokaal krijgen onze leerlingen theoretische toelichting rond mechanisatie. Er liggen kettingzagen en demomachines, zoals een zitmaaier. De echte herstellingen vinden plaats in het werkhuis, maar de uitleg krijgen de leerlingen hier. Ook hier zetten we massaal in op duurzaamheid en innovatie. De toestellen met verbrandingsmotoren worden ingeruild voor moderne toestellen met accu.”

Werkruimte tuinbouw

Kevin Theys: “We lopen nu rechtstreeks buiten het gebouw in onze werkruimte tuinbouw, die we nog volop aan het ontwikkelen zijn.”

Machinekamer

Kevin Theys: “Ons nieuwe gebouw wordt volledig fossielvrij verwarmd en gekoeld. Een warmtepomp haalt de warmte uit de gronden hiernaast om het gebouw te verwarmen in de winter. In de zomer voert het systeem de warmte af. Alles gebeurt automatisch en computergestuurd.”

Winkeltje

Kevin Theys: “In het gebouw is tot slot ook een winkeltje geïntegreerd met eigen seizoensproducten. Het geeft de kans om leerlingen gerichte opdrachten te geven. Zo staan hier met Valentijn bv. de valentijnsboeketjes en de bloemstukken van de leerlingen ‘Groendecoratie en Florist’. Handig als je hard werkt en nog snel een bloemetje nodig hebt voor je partner, want de winkel is elke middag open.”

Dit interview kwam tot stand in het kader van onze Schoolreis die we op vrijdag 10 maart 2023 samen met UCLL organiseerden. Wil je graag meer inspiratie opdoen? Lees hier meer schoolvoorbeelden.

Tekst: Piet Creten   |   Foto’s: Bavo Nys