Marleen Vanderheiden

Adjunct directeur didactiek in het Centrum voor Levende Talen

“Ik wil mee bouwen aan een onderwijs dat beleefd wordt en multi-perspectief onwikkelt en omarmt.”

Wat maakt werken binnen onderwijs voor jou zo mooi?

Ik vind het heerlijk iedere dag zelf nog te mogen leren van en met mijn collega’s en cursisten. Het is fantastisch om te zien hoe ons taalonderwijs mensen van alle leeftijden, nationaliteiten, achtergronden en interesses verbindt, zelfvertrouwen geeft, hen kansen biedt en een invloed heeft op hun welzijn. Hoe fijn is het om mensen fluitend naar huis te zien trekken omdat ze voelen dat ze weer een stukje sterker staan in de wereld. Dat ik eventjes hun gids of coach mag zijn op hun weg en hen stappen kan laten zetten die ze misschien niet voor mogelijk gehouden hadden, is waarom mijn werk nooit heeft aangevoeld als ‘werk’.

Op welk moment of welke verwezenlijking ben je het meest trots?

Ik mocht dit jaar meewerken aan een boek over het cruciaal belang van het leren van talen: ‘In alle Talen‘, uitgegeven bij LannooCampus. Het bundelt inspirerende verhalen van taalleerders en experten uit verschillende domeinen van de maatschappij, over hoe taal hun leven gestuurd heeft en nog zal sturen; hoe taal leidt tot misverstanden maar vaker tot ontmoetingen en kansen. Deze verhalen vulden we aan met praktische tips over hoe je taal (aan)leren vorm kan geven. Met dit project wil ik graag mee bouwen een duurzame visie op een verbonden en wendbare samenleving.

Als er één ding is dat je zou mogen veranderen in het onderwijs, wat zou dat dan zijn?

Antoine de Saint-Exupéry schreef: “Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen bij elkaar om voor hout te zorgen, orders te geven en het werk te verdelen. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de uitgestrekte eindeloze zee.” Dit is mijn motto geweest bij iedere lesvoorbereiding, ieder project en ik hoop dat elk kind, elke jongere en volwassene die goesting in leren mag ontwikkelen, mag spelen, experimenteren, ontdekken, creëren. Levenslang leren, niet uit loutere nood om werk te vinden of te behouden maar gewoon omdat het tof, pakkend en verrijkend is.

Hoe ervaar je Samen Onderwijs Maken?

SOM is een energieke groep onderwijsmakers op zoek naar boeiende leeromgevingen die goesting geven om te leren. Binnen SOM inspireren we elkaar en staat groeien, experimenteren, creëren centraal. Zo willen we het leren van jong en oud bevorderen met respect voor elkaars talenten en anders zijn, en met enthousiasme en verwondering voor de wereld rondom ons.

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Ik denk graag mee na over het leren en beleven van taal en het ontwikkelen van leer-kracht. Ik wil brainstormen over interactieve en vernieuwende leeromgevingen, uitdagende leeractiviteiten, e-leren, coaching en groeiprojecten.