Lotte Michielsen

Beleidsadviseur SOM

“Ga naar de actie, hoe moeilijk het probleem of hoe groot de uitdaging ook is.”

Hoe zou je jouw rol binnen het Leuvense onderwijsveld beschrijven?

Ik ben (nog heel even) beleidsadviseur bij SOM. Overkoepelend probeer ik mensen te verbinden rond onderwijs. En meer ingezoomd op de drie SOM-werkingen, probeer ik vooral binnen de labo’s experimenten te faciliteren.

Wat betekent Samen Onderwijs Maken voor jou?

Er wordt heel veel gepraat over onderwijs in de media of in de leraarskamer zelf, maar niet zo heel vaak op plekken waar verschillende mensen elkaar kunnen ontmoeten in andere rollen uit het onderwijs. Dat is waarom ik erin geloof dat SOM als netwerk moet bestaan.

Op welke momenten kijk je met plezier terug?

De Zomerschool! Hoe heftig dat ook was. Daar konden we echt onderwijs ontwerpen met een heel team. Het is kunnen uitgroeien tot een soort urgentie om over te gaan naar een toekomstatelier omdat we met z’n allen hebben erkend dat er ook in Leuven een issue is. De Zomerschool is wel de voedingsbodem geweest om dit structureler te gaan doen.

Wat kan volgens jou anders in het onderwijs?

Er is te weinig vrijheid voor leraren om echt zelf te mogen ontwerpen van A tot Z met partners buiten de school. Er is meer ontwerptijd nodig voor scholen in hun geheel, om zo leerprocessen af te stemmen op de doelgroep kinderen die ze hebben. We moeten niet met z’n allen proberen om hetzelfde in wiskunde te bereiken, maar hebben scholen nodig die voor een bepaalde groep super straf ontworpen zijn. En die groepen veranderen dus je moet als school ontwerptijd krijgen om mee te kunnen veranderen.

Dat vraagt uiteraard structurele mogelijkheden – hoewel die er al wat zijn. Het vraagt ook straffe directieteams met oog voor structuur en kwaliteit. Het is niet dat alles plots in de vrijheid helemaal anders moet, maar wel dat een hele school zich verantwoordelijk voelt om hun groep leerlingen tot leren te brengen. En dat die verantwoordelijkheid voor heel het proces van de school is. Elke leraar zou dat maatschappelijk engagement moeten opnemen om een kind tot leren te brengen. Dat zou ik graag veranderen, maar dat kan alleen maar in de context van één school.

Wat maakt voor jou een job in het onderwijs zo mooi?

Ik vind dat onderwijs 1 op 1 samen gaat met maatschappelijk engagement. In welke school of voor welke groep leerlingen of studenten je ook staat. Je neemt een actieve rol op in de samenleving, die er elke dag heel hard toe doet.

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Voor alles! Ik doe niks liever dan concreet betrokken zijn. De speerpunten van SOM zitten recht binnen mijn maatschappelijk engagement. Ik heb die speerpunten ook wel leren verbreden. Heel dat stuk rond cognitieve begaafdheid, daar kijk ik nu totaal anders naar. Ik vind dat super boeiend. Al die verschillende noden gaan terug op een aantal structurele dingen die nodig zijn in onderwijs rond inclusie en gelijke onderwijskansen.

Welke toekomstwens heb je voor SOM?

Als je naar de grotere tijdslijn kijkt hoe onderwijs verandert, dan zou het heel straf zijn als SOM één zinvol experiment per jaar aan kan pakken in een lokale context over de scholen heen. Dat is een waanzinnig tempo om dingen te veranderen, maar het ligt er nu echt. Het lijkt me een heel haalbare toekomstwens.