Katrien De Groot

Algemeen directeur KSO Lemmensintituut

“Kunst en creativiteit stimuleren vaardigheden zoals probleemoplossend denken, innovatie en empathie – kwaliteiten die in elke sector waardevol zijn.”

Op welk moment of welke verwezenlijking ben je het meest trots?

Er zijn veel momenten en verwezenlijkingen waar ik trots op ben, maar wat me het meeste voldoening geeft, is wanneer ik zie hoe onze leerlingen groeien en hun creatief en artistiek potentieel volledig benutten. Een van de mooiste momenten zijn op het einde van het schooljaar de GIP-voorstellingen, wanneer onze leerlingen van het 6e jaar vol trots hun artistieke eindwerk presenteren dat ze in de loop van hun schoolcarrière in het Lemmens hebben opgebouwd. Het is een prachtig gevoel om te zien hoe ze hun passie hebben ontwikkeld en klaar zijn om de wereld in te trekken als jonge kunstenaars.

Daarnaast ben ik ook trots op de hechte gemeenschap die we hier hebben opgebouwd, waar leerlingen en leerkrachten samenwerken om een inspirerende en krachtige leeromgeving te creëren. Het feit dat we er samen in slagen om kunst en onderwijs op zo’n unieke manier te verbinden en onze leerlingen voor te bereiden op de toekomst, zowel binnen als buiten de wereld van de podiumkunsten, maakt mij enorm trots.

Wat maakt werken binnen onderwijs voor jou zo mooi?

Je krijgt de kans om elke dag het verschil te maken in het leven van jonge mensen. In het KSO zie ik hoe leerlingen hun passie ontdekken, hun artistieke talenten ontplooien en zichzelf op een eigen unieke manier uitdrukken. Het is ongelooflijk inspirerend om hun persoonlijke groei van dichtbij mee te maken en om te zien hoe ze hun eigen pad vinden.

Wat ik misschien wel het mooiste vind, is het warme gemeenschapsgevoel dat we hier op het Lemmens samen opbouwen. In het onderwijs werken we samen – met leerlingen, collega’s en coördinatoren – om een omgeving te creëren waar iedereen kan floreren. Het zien van die samenwerking en het weten dat we samen iets bijzonders opbouwen, geeft me veel energie en voldoening.

Hoe kunnen we in Leuven nog meer Samen Onderwijs Maken?

Als directeur van een kunstsecundaire school zou ik graag meer ruimte zien voor creativiteit en artistieke expressie binnen alle onderwijsrichtingen, niet alleen in het KSO. Kunst en creativiteit stimuleren vaardigheden zoals probleemoplossend denken, innovatie en empathie – kwaliteiten die in elke sector waardevol zijn.

Ook zou ik graag meer samenwerking zien tussen verschillende vakgebieden. In het KSO werken we vaak op het snijvlak van verschillende disciplines. Ik geloof dat deze multidisciplinaire benadering in het bredere onderwijs meer kan worden benut.

Hoe ervaar je Samen Onderwijs Maken?

Voor mij is SOM vooral een platform waar we kunnen leren van elkaar, waar we vernieuwende ideeën kunnen ontwikkelen en waar we samen kunnen bouwen aan een onderwijsomgeving die de diverse noden en talenten van leerlingen erkent en ondersteunt. In het KSO zien we dagelijks hoe belangrijk het is om verschillende disciplines en perspectieven te verbinden, en datzelfde principe zie ik terug in SOM: samen kunnen we veel meer bereiken dan alleen.

SOM biedt ook de kans om structureel samen te werken met andere scholen, organisaties en de bredere gemeenschap in Leuven. Dat helpt ons om als school niet geïsoleerd te werken, maar deel te zijn van een groter geheel waar we samen aan de toekomst van ons onderwijs bouwen.

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Ik sta altijd open voor het uitwisselen van ideeën en ervaringen rond innovatief onderwijs, vooral als het gaat om de integratie van kunst en creativiteit in het curriculum. Als KSO-school staan we vaak voor unieke uitdagingen en kansen, ik denk dat er veel waarde zit in samenwerking en het delen van best practices.

Onderwijsmakers mogen me ook contacteren voor het opzetten van samenwerkingsprojecten tussen scholen, culturele instellingen en andere creatieve partners. Ik geloof sterk in het verbinden van onderwijs met de kunst- en cultuursector om leerlingen een rijkere en meer praktijkgerichte leerervaring te bieden.