Caroline Vancraeyveldt

Kernexpert in het expertisecentrum Education and Development van UCLL

“SOM is bruisend, inspirerend, verbindend. Ik ben trots dat de Leuvense partners investeren in zo’n mooi initiatief!”

Wat is je rol binnen Samen Onderwijs Maken?

Toen ik SOM leerde kennen, leek het me meteen interessant om de krachten te bundelen en zo het labo No stress! te ontwikkelen. Momenteel ben ik trekker van dit labo over stressregulatie bij leraren en kinderen in het basisonderwijs. Daarnaast ben ik ook lid van het labo Zerotolerantie tegen schooluitval en ben ik praktijkonderzoeker in het Leuvense lerend netwerk RIS+K ter preventie van drop-out.

 

Als er één ding is dat je zou mogen veranderen in het onderwijs, wat zou dat dan zijn?

Ik zou kiezen voor duidelijke doelgerichtheid. Het is belangrijk om regelmatig de vraag te stellen: wat is nu écht belangrijk voor het welzijn, leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren? Op deze manieren kunnen scholen prioriteiten stellen in hun beleid, visie en aanpak, ook als het moeilijk loopt met een leerling of in een klas. Daarbij staat een warm lerarenteam centraal dat leerlingen structuur en uitdaging biedt.

 

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Ik heb interesse in de relatie leerkracht-kind, in moeilijk hanteerbaar gedrag, in stressregulatie/zelfregulatie en in de rol van de leraar in het basisonderwijs. Ik sta altijd open om onderzoek te doen naar deze thema’s. Ook voor het geven of krijgen van bijscholingen rond deze onderwerpen mag je me steeds contacteren.