Anke Deroost

Buddy

“Onlangs beleefde ik een magisch moment. De mindset van mijn leerling draaide volledig om. Ze gaat ervoor, is gemotiveerd, werkt supergoed mee. Ze voelde zich begrepen. Je bouwt als buddy een andere vertrouwensband op dan de begeleiders van de school.”

Wat is je rol binnen het Leuvense onderwijsveld?

In 20-21 deed ik tijdens mijn bachelor Sociale Readaptatiewetenschappen (UCLL) stage als buddy voor enkele meisjes in basisschool De Ark. Bijna 5 jaar later ondersteun ik nog altijd leerlingen die wat extra hulp kunnen gebruiken en ben ik alleen maar enthousiaster over de impact van de buddywerking.

Welke kinderen begeleidde je in De Ark?

Ik ondersteunde een vijftal meisjes uit het eerste leerjaar. Ze beheersten het Nederlands vrij goed, maar hadden wel een andere thuistaal. Je merkt hoe kinderen in totaal andere omstandigheden opgroeien. Sommigen leefden met meerderen op 1 kamer, waardoor ze heel moe waren op het einde van de dag. Begrijpelijk dat ze niet altijd even fris waren als ze aan hun huiswerk moesten beginnen.

Hun ouders waren erg begaan met de school. De dankbaarheid die ik als buddy ervaarde in de contacten met ouders was heel waardevol. Taal was daarbij soms een barrière, maar met een kleine inspanning kon ik prima communiceren over hoe goed het kind het deed tijdens de begeleidingsmomenten.

Wat maakte de ervaring voor jou zo fijn?

De sessies waren heel afwisselend. Het eerste halfuur maakte ik huiswerk met de kinderen. Daarna was er nog tijd om een gezelschapspelletje te spelen. De combinatie van dat educatieve met het spelmatige is sterk.

De kinderen vroegen me bijvoorbeeld tijdens het spelen of ik huisdieren had. Ze tekenden dan een foto van mijn hond na. Onbewust pikken ze zo veel nieuwe woorden op. Maar ook op psychologisch vlak geeft samen spelen vertrouwen. De kinderen kenden de spelletjes meestal niet, maar ze waren er snel mee weg. Zo’n spel onder de knie krijgen, voelen en horen dat je er goed in bent, geeft een succeservaring die het zelfvertrouwen een boost geeft.

Je komt op een spontane manier tot fijne gesprekken, waardoor je een goede band krijgt met de kinderen. Ze hadden soms echt moeilijke dagen, maar wanneer ik arriveerde, zag ik meteen een lach op hun gezicht verschijnen en kwamen ze me een knuffel geven.

Het smaakte blijkbaar naar meer.

Ik studeer nu een educatieve master aan de VUB. Voor mijn stage doe ik opnieuw een buddy-project voor het secundair onderwijs in het Lemmensinsituut. De doelgroep is helemaal anders, maar inhoudelijk is het helemaal mijn ding. Met het meisje dat ik nu begeleid, heb ik een speciale band.

Vlak voor de paasvakantie was er een bijzonder moment. Ik merkte dat ze minder open was dan normaal. Ik legde de sessie stil en vroeg haar wat er speelde. Er ontstond een goed gesprek, waarin ik kon doorvragen. Ze had het gevoel dat alles tegenzat op school en barstte in tranen uit.

Op het einde van de sessie focusten we op waar ze wel goed in is. Ze had het echt nodig om daar zicht op te krijgen. In de volgende sessie vertelde ze dat ze er nog de hele avond over had zitten nadenken. Ze was tot de conclusie gekomen dat ze niet mocht opgeven en dat ze haar jaar goed wilde afmaken.

Het was voor mij een magisch moment. Je ziet hoe je door een moeilijke sessie op emotioneel vlak een jongere tot inzicht kan brengen. Haar mindset is volledig omgedraaid. Ze gaat ervoor, is gemotiveerd, werkt supergoed mee. Ze voelde zich begrepen. Je kan als buddy een andere vertrouwensband opbouwen dan de begeleiders van de school zelf.

Maar ik leerde ook veel bij van haar. Wat ik ooit in theorie leerde in mijn opleiding, zette ik nu vanzelf in tijdens een coachingsgesprek. Het deed me ontzettend veel deugd. Je leert als coach ook jezelf kennen en vertrouwen hebben in je mogelijkheden. Je groeit er dus niet alleen door op professioneel vlak, maar zeker ook als persoon. Ik raad elke student aan om zich op te geven als buddy!

Vanuit je ervaring als buddy, hoe kijk je naar het lerarenberoep?

Leraar zijn, is veel meer dan alleen kennis overdragen. Er zijn weinig beroepen waar je zo’n impact kan hebben op een mensenleven, zowel in positieve als in negatieve zin. Leraren moeten zich daar heel bewust van zijn en er regelmatig kritisch over reflecteren. Een ding is voor mij alvast duidelijk, mijn carrière zal zich in of rond het onderwijs situeren.