Teachers Day

22/03/2023

De formule: tal van inspirerende onderwijsexperten, boeken met de nieuwste inzichten en enthousiaste leraren in het publiek.

Met keynotes en inspiratiesessies van Jan Royackers, Brigitte Vemeersch, Greet Decin, onderwijsambassadeur Evi Geysels, Rob Martens, Johan De Wilde, Wouter Schelfhout, Joke Gevaert, Marc Mathyssen, Stefaan Vanparys en Griet Severeyns.

 

Programma

13u00: Ontvangst

13.30u: Verwelkoming

13.40u – 14.10u: Keynote door Jan Royackers over ‘Meester in lesgeven’

14.30u – 15.15u: Maak een keuze uit één van de drie parallelsessies:

 

  • Sessie 1: Rob Martens – Leerlingen intrinsiek motiveren

Woorden als zelfdeterminatie en intrinsieke motivatie zijn een beetje buzzwords geworden. Zeker in het onderwijs. De zogeheten zelfdeterminatie-theorie is een van de meest gebruikte en geciteerde theorieën wanneer het gaat om het begrijpen en proberen te verbeteren van de motivatie van leerlingen. Maar… wat zegt die theorie nu eigenlijk precies?

In deze workshop gaan we zien dat de antwoorden toch wat radicaler zijn dan verwacht. Bijvoorbeeld door te zien dat intrinsieke motivatie en spel wel heel veel op elkaar lijken. En ook hoe sterk we in het onderwijs de neiging hebben die intrinsieke motivatie te onderschatten, of zelfs in een blinde vlek te stoppen. Omdat het, net als spel, alleen maar opbloeit in vrijheid en zich daarom heel moeilijk laat sturen en controleren. En van daaruit kunnen we dan kijken naar de vraag: hoe kan het dan wel, als we intrinsieke motivatie meer willen laten opbloeien in ons onderwijs?

  • Sessie 2: Johan De Wilde – Startende leraren begeleiden doen we samen

Veel leraren zien zichzelf niet als feedbackgever of coach van hun startende collega’s. Ook directies rekenen daarvoor vaak exclusief op de mentoren in aanvangsbegeleiding.

Hoewel niemand betwist dat goede leraren en directies veel om handen hebben, zorgen zij er mee voor dat starters niet alleen in het onderwijs blijven maar ook doorgroeien tot topleraren en topcollega’s.

In deze sessie integreert Johan De Wilde inzichten uit zijn boeken ‘De startende leraar’ en ‘Leren Durven Coachen’ voor starters, directies, mentoren in aanvangsbegeleiding en andere teamleden.

  • Sessie 3: Wouter Schelfhout – Team School

In de sessie ‘Team School. Leergemeenschappen creëren in onderwijs’ beschrijft Wouter Schelfhout een praktijkgericht kader waarmee je onderwijskundige schoolontwikkeling concreet tot op de klasvloer krijgt. Het beschrijft de succescondities voor de werking van leergemeenschappen, de rol van procescoaching hierbij, en besteedt ook aandacht aan de noodzakelijke inbedding ervan in het volledige schoolbeleid. Het is gebaseerd op onderzoek en veel praktijkervaring, waarbij sinds 2019 de inzichten uit het boek in vele scholen in de praktijk werden omgezet.

15.15u – 15.30u: Pauze

15.30u – 16.15u: Maak een keuze uit één van de drie parallelsessies:

 

  • Sessie 1: Joke Gevaert en Marc Mathyssen – Elke leraar zorgleraar

‘Elke leraar zorgleraar’ duidt de leraar aan als belangrijkste aanspreekpunt voor de zorgbehoevende leerling. Leren en zorgen horen onverbiddelijk samen. Bovendien versterkt een samengaan van beide alleen maar de vertrouwensrelatie tussen leraar en leerling.

Marc Mathyssen en Joke Gevaert bieden in deze sessie leraren talrijke werkinstrumenten aan om het heft zelf in handen te nemen. Ze tonen aan dat goede zorg vertrekt vanuit de klas, maar daar zeker niet eindigt. De samenwerking met zorgcoördinatoren, andere leraren, leerlingen en ouders blijft essentieel om brede ondersteuning te voorzien en van het zorgbeleid op school een verbindend geheel te maken.

  • Sessie 2: Stefaan Vanparys – Relaxed voor de klas

Relaxed voor de klas reikt een model aan waarmee je moeilijke situaties in de klas aanpakt. Stefaan Vanparys wil je in deze ontmoeting  laten praten met je collega’s om zo jezelf nog beter te begrijpen. Ook leert hij hoe je leerlingen mee kan inzetten om een optimale sfeer in de klas te creëren.

  • Sessie 3: Griet Severeyns – In je blootje voor de klas

De leerlingen in je klas verschillen van elkaar, ieder jaar opnieuw. Dit geeft zowel bij de leerlingen, bij de ouders als bij de leerkracht een bepaald gevoel van spanning. Wie heb ik in mijn klasgroep zitten? Hoe kan ik van die ik-jes een hechte klasgroep maken? Hoe kan ik rekening houden met de eigenheid van de leerlingen en tegelijkertijd ook een wij-gevoel creëren? Het zijn ieder jaar opnieuw de uitdagingen die op je pad komen.

We starten met het uitklaren van de titel: ‘In je blootje voor de klas.’ waarbij we stilstaan bij empathie en de kracht van kwetsbaarheid. We gaan op zoek naar onszelf door actief aan de slag te gaan met methodieken die ook toepasbaar zijn in de klas. Het is als het ware een zoektocht naar wie jij bent, om jouw culturele bagage te leren kennen. Het beginpunt is het delen van verhalen. Doordat je zelf het effect ervan kan ervaren, zal je merken dat verbinding tot stand zal komen.

 

16.30u – 17u: Slotkeynote ‘100 redenen om leraar te worden’: Brigitte Vermeersch en Greet Decin in gesprek met onderwijsambassadeur Evi Geysels.

3 jaar lang tekenden Brigitte Vermeersch en Greet Decin de verhalen op van leraren over wat het zo interessant maakt om leraar te zijn. Zonder de valkuilen te negeren leggen ze de nadruk op de positieve werking van het onderwijs.

Ze gaan nadien in gesprek met onderwijsambassadeur Evi Geysels over waarom leraar misschien wel het mooiste beroep van allemaal is.

 

  • Voor wie? Voor leraren, directie, beleidsmakers, professionals in onderwijs en iedereen die onderwijs een warm hart toedraagt.
  • Prijs? 40€, inclusief het net verschenen boek ‘Meester in lesgeven’ van Jan Royackers.