Studieavond: De leraar dubbel te boek gesteld: twee auteurs in gesprek
27/11/2024
Wat betekent het om vandaag leraar te zijn en hoe kijken leraren naar zichzelf en hun beroep: wat drijft hen en geeft hen voldoening? Tijdens deze studieavond van Platform L gaan Joris Vlieghe en Geert Kelchtermans in gesprek over hun recente boeken, die elk een kijk bieden op de kern en de uitdagingen van het leraarschap.
In ‘Wat een leraar tot leraar maakt‘ bekijkt Joris Vlieghe leraar zijn als een specifieke manier om in het leven te staan. Hij schetst een portret van de leraar dat de waarde van het leraarschap positief benadrukt. Geert Kelchtermans’ ‘Leraar zijn, leraar worden‘ benadrukt hoe het leraarschap voortdurend in ontwikkeling is, geworteld in de verhalen en ervaringen van elke leraar. Hij reikt zo een begrippenkader aan om te denken en te spreken over leraarschap.
De avond biedt gelegenheid tot reflectie, discussie en uitwisseling met de auteurs, met twee leesgetuigenissen en een panelgesprek als kernpunten. Tijdens de afsluitende receptie is er nadien alle ruimte om verder in gesprek te gaan.
Programma
17u00 – 17u05: verwelkoming en inleiding
17u05 – 17u15: korte presentatie Joris Vlieghe
17u15 – 17u25: korte presentatie Geert Kelchtermans
17u25 – 17u40: gesprek tussen auteurs
17u40 – 18u00: leesgetuigenissen: Geertrui De Ruytter en Ilse Geerinck
18u00 – 18u30: gemodereerd panelgesprek en discussie met publiek: Stef Leemen als moderator
18u30 – 20u00: receptie
- Voor wie: betrokkenen op onderwijs (leerkrachten, directie, CLB, zorgcoördinatoren, studenten…)
- Datum: 27 november 2024 (17u-20u)
- Locatie: Aula Michotte (PSI 91.93) – Psychologisch Instituut, Tiensestraat 102, 3000 Leuven
- Kostprijs: gratis
- Inschrijven: tot 17 november 2024
- Organisator: Platform L