SOM Start

04/10/2024

Op vrijdag 4 oktober 2024 klinken we op het bruisende SOM-netwerk. Kom jij mee het nieuwe schooljaar feestelijk inzetten?

Ontdek onze plannen voor dit onderwijsjaar op SOM start. Wij zorgen samen met KSO Lemmens voor inhoudelijke input en verwennerij voor al onze partners.

 

We organiseren dialoogtafels rond 3 verschillende thema’s:

  1. Hoe kunnen we omgaan met polariseringsdynamieken in de klas?
  2. Zijn zij-instromers een antwoord op het lerarentekort?
  3. Wat zijn de effecten van (digitale) media op het welbevinden van jongeren?

Je kan deelnemen aan 1 dialoogtafel naar keuze, waar je in gesprek gaat met een ervaringsdeskundige en een expert binnen dat thema. (Meer info over de thema’s en gastsprekers vind je onderaan deze pagina.)

Heb je zelf (concrete) praktijken vanuit jouw school/organisatie? Er is ruimte om je input in te brengen en zo het gesprek mee te voeden. Zo kan je anderen inspireren of zelf advies inwinnen rond jouw concrete voorbeeld.

 

Werk je in het Leuvense onderwijs als leraar, docent, leerlingbegeleider, ondersteuner, partnerorganisatie voor cultuur of welzijn…? Zet je weekend meteen goed in door samen het glas te heffen en contacten te leggen met het SOM-team, de SOM-raad, andere scholen of instellingen, onderzoekers, de culturele sector, welzijnswerkers…

Programma

16u00: onthaal

16u15: plenaire sessie

Welkomstwoord door Katrien De Groot (directeur KSO Lemmens) en Lalynn Wadera (Schepen van Onderwijs Leuven) 

Artistiek intermezzo door leerlingen Dans

Vooruitblik op SOM-werkjaar door Jan Elen (SOM-voorzitter)

16u45: dialoogtafels

17u45: receptie

Inschrijven is gratis, maar verplicht!

Om de gesprekken zo kwalitatief mogelijk te kunnen organiseren, zijn we genoodzaakt om een limiet te zetten op het aantal deelnemers per dialoogtafel.

Ben je ingeschreven maar kan je er toch niet bij zijn? Laat het ons weten. Zo kunnen wij misschien nog iemand anders blij maken met jouw plekje.

Gastsprekers & thema’s

1. Hoe kunnen we omgaan met polariseringsdynamieken in de klas?

Polarisatie neemt toe in de samenleving. Maatschappelijke thema’s als migratie en gendergelijkheid verhitten de gemoederen, ook binnen de schoolmuren. Tal van studies tonen aan dat een open klas- en schoolklimaat een positief effect hebben op de burgerschapsvorming van jongeren. Maar hoe geef je les over gevoelige thema’s zonder tot conflicten te komen? Kan je als leraar inschatten wanneer conflicten en polarisering democratisch blijven en wanneer ze toxisch dreigen te worden? En hoe reageer je wanneer dergelijke gesprekken in de klas tot spanningen leiden? Kan zo’n strijd iets vruchtbaars opleveren? Welke positie neem je als leraar in? Blijf je onpartijdig of verdedig je een bepaalde stelling?

Expert: Maarten Van Alstein

Maarten Van Alstein is onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut. Binnen het programma ‘Conflict & Geweld in de Samenleving’ verricht hij onderzoek naar vredesopvoeding, omgaan met controverse en polarisatie in de klas, herdenkingspolitiek en herinneringseducatie. Hij studeerde geschiedenis, rechten en internationale politiek. In 2009 promoveerde hij aan de Universiteit van Antwerpen met een proefschrift over de Belgische diplomatie en het ontstaan van de Koude Oorlog. In 2018 publiceerde hij het boek Omgaan met controverse en polarisatie in de klas bij Pelckmans.

 

2. Zijn zij-instromers een antwoord op het lerarentekort?

Het lerarentekort is in heel wat scholen voelbaar. Leerlingen brengen (te) veel tijd door in de studie. Meer en meer leraren zonder het vereiste bekwaamheidsbewijs staan voor de klas. Scholen zoeken creatief naar oplossingen door aanpassingen in het lessenrooster, klassen samen te voegen of voor bepaalde lessen over te schakelen op afstandsonderwijs. Ook een toenemend aantal zij-instromers vult een stuk van de leemte in, maar dan moeten we ze wel aan boord kunnen houden. 28% van de zij-instromers verlaat het onderwijs alweer het volgende schooljaar. Zijn zij-instromers een antwoord op het lerarentekort? Hoe behouden we zij-instromers in ons onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat ze niet verloren lopen op school maar opgaan in schoolteams? En hoe kunnen we zij-instromers voldoende ondersteuning bieden zonder dat dit voor extra belasting zorgt bij collega’s?

Expert: Virginie März

Virginie März is onderwijsdeskundige. Ze is onderzoeker en professor aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van UC Louvain. Binnen haar onderzoek richt ze zich op de professionele ontwikkeling van leraren (beginnende en aan het einde van hun loopbaan), de organisatorische ontwikkeling van scholen en de implementatie van curriculumhervormingen. Ze onderzoekt de professionalisering van leraren en het implementeren van vernieuwingsprocessen in schoolorganisaties.

 

3. Wat zijn de effecten van (digitale) media op het welbevinden van jongeren?

Uit onderzoek blijkt dat een substantieel deel van de jongeren veel meer tijd spendeert met digitale media dan dat ze praten met ouders of vrienden of zelfs naar school gaan. Hoe geeft mediagebruik vorm aan het opgroeien van onze adolescenten? Hoe spelen al deze media in op het welzijn van jongeren? En wat is de rol van het onderwijs?

Expert: Laura Vandenbosch

Laura Vandenbosch is professor aan School for Mass Communication Research (KU Leuven) en coördinator van het Media Psychology Lab aan KU Leuven. In haar onderzoek staat de relatie tussen media en welzijn centraal. Ze is betrokken in heel wat (internationaal) onderzoek rond de effecten van (digitale) media bij adolescenten en jongvolwassenen met betrekking tot welzijn, lichaamsbeeld, genderidentiteit, seksualiteit, politieke socialisatie, prestatiedruk en professionele keuzes.

  • Voor wie? voor iedereen die werkt in het Leuvense onderwijs
  • Locatie? KSO Lemmens, Lemmensberg 3, 3000 Leuven
  • Wanneer? vrijdag 4 oktober 2024, van 16u tot 18u30
  • Inschrijven? Gratis, maar verplicht!
  • Organisator? Samen Onderwijs Maken Leuven i.sm. KSO Lemmens