De toekomst van het leraarschap (m/v/x): Een perspectief voorbij de tekorten

06/12/2023

Het lerarentekort leeft sterk en stelt ons onderwijs voor heel wat uitdagingen. Een interdisciplinaire Metaforum-werkgroep boog zich hierover en biedt een perspectief dat voorbij de tekorten kijkt. Waarom kiezen mensen wél voor het lerarenberoep? Welke invloed hebben standaardisering, beeldvorming, diversiteit, digitalisering, democratisering en juridisering op het onderwijs van morgen?

Op 6 december presenteert de werkgroep haar visietekst die de complexiteit van het leraarschap en de onderliggende maatschappelijke processen belicht. De visietekst is een uitnodiging om met multidisciplinaire inzichten een toekomstgerichte visie op het leraarschap te ontwikkelen. Hierover gaan de werkgroepleden in gesprek met het werkveld en het publiek.

Lees hier alvast de ‘ideale’ vacature voor de leraar (m/v/x).

 

Programma

15u00-15u10: Welkom en introductie
15u10-15u40: Voorstelling visietekst
15u40-15u50: Gepassioneerde getuigenissen
15u50-16u20: Reacties uit het onderwijsveld
Christine Hannes (directrice GO! Spectrumschool in Antwerpen)
Els Vanlommel (leerkracht wiskunde Heilig Hart van Maria Berlaar)
Lieven Boeve (directeur-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen)
16u20-17u00: Q&A met mensen uit het veld en werkgroepleden
17u00-18u00: Receptie

 

* In deze visietekst gebruiken we de term ‘leraar (m/v/x)’ in de genderneutrale betekenis, als synoniem voor ‘leerkracht’.

 

Metaforum-werkgroep

Coördinator: Orhan Agirdag, pedagogische wetenschappen
Ellen Claes, politieke sociologie en vakdidactiek maatschappijwetenschappen
Tinne De Laet, studentenbegeleiding ingenieurswetenschappen
Kristof De Witte, onderwijseconomie
Lode Godderis, arbeidsgeneeskunde
Bregt Henkens, onderwijsbeleid
Geert Kelchtermans, onderwijskunde
Jan Masschelein, wijsgerige pedagogiek
Elke Peters, meertaligheid en taalverwerving
Didier Pollefeyt, lerarenopleiding levensbeschouwelijke vakken
Sarah Van Ruyskensvelde, historische pedagogiek
Eline Vanassche, onderwijspedagogiek en lerarenopleiding
Kurt Willems, publiekrecht