School of Education Studiedag Lerarentekort

04/11/2024

Onderzoek van KU Leuven en UAntwerpen stelt vast dat er nog altijd veel mensen kiezen voor het onderwijs én dat de uitstroom kleiner is dan in andere sectoren. Het personeelsbestand groeit dan ook: het aantal ingenomen arbeidsplaatsen steeg in de onderzochte periode gemiddeld met +1,5% – met een duidelijk hogere aangroei sinds schooljaar 2018-2019. Daarnaast volgden we in het onderzoek ook de afstuderenden uit de lerarenopleiding. We gingen na hoeveel van hen effectief aan de slag gingen in het onderwijs, en of ze dan alsnog het onderwijs verlieten.

Maak tijdens de School of Education studiedag kennis met het onderzoek, maar wissel ook ervaringen en evidentie uit rond hoe we (startende) leraren beter in het onderwijs kunnen houden.

Programma

13.00 uur – Welkom Prof. dr. Bea Maes (Voorzitter KU Leuven School of Education)

13.15 uur – De in- en uitstroom in het lerarenberoep vanuit vergelijkend perspectief
Voorstelling van onderzoeksresultaten van een studie-opdracht voor de Vlaamse Overheid, beleidsdomein Onderwijs en Vorming

Prof. dr. Kristof De Witte (KU Leuven),  Prof. dr. Mike Smet (KU Leuven),  Willem De Cort (KU Leuven),  Jacob Van Belle (KU Leuven),  Prof. dr. Wouter Schelfhout (Universiteit Antwerpen)

14.00 uur – Lokalenwissel

14.15 uur – Breakout-sessies.  Keuze uit een van de vier sessies:

1. Prioriteit voor Professionaliteit. Hedendaags personeelsbeleid met competente leraren, krachtige scholen en sterke schoolbesturen. 
Doelgroep: schoolleiders, leraren

Voorstelling en discussie met Paul Yperman (vice-voorzitter Commissie van Wijzen)

2. Van starter naar blijver
Bespreking van enkele handvaten die een beginnend leerkracht kunnen helpen bij de start in het onderwijs.
Doelgroep: startende leraren; aanvangsbegeleiders

Greet Gevaert (Praktijklector Educatieve Master KU Leuven, docent in ‘Leren in Maatschappelijk Betrokken Onderwijs’)

3. Vakinhoudelijke versterking als anker in de retentie van leraren Frans, wiskunde en aardrijkskunde
Startende leerkrachten met een voldoend geacht bekwaamheidsbewijs worstelen vaak nog met bepaalde inhouden uit vakken die ze geven maar waarvoor ze nooit hebben gestudeerd. We stellen een project voor waarbij we willen inzetten op het versterken van de vakinhoudelijke bagage van deze leerkrachten.

Joelle De Pessemier (leerkracht Frans en lector Educatieve Master KU Leuven), Machteld Pensaert (lector wiskunde UCLL en KU Leuven), Bart Van Bossuyt (leraar aardrijkskunde en projectmedewerker School of Education KU Leuven)

4. Burnout preventie en het versterken van geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs
Evidentie uit onderzoek hoe mentale problemen bij leraren vermeden kunnen worden.

Prof. Dr. Lode Godderis (KU Leuven, IDEWE)

 

15.00 uur – Koffiepauze

15.30 uur – Herhaling breakout-sessies. Keuze uit een van de vier sessies

16.30 uur – Einde studiedag

  • Voor wie: iedereen uit de onderwijssector
  • Wanneer: maandag 4 november, 13.00-16.30 uur
  • Waar: Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen KU Leuven, Naamsestraat 69, Leuven
  • Prijs: 45€ inclusief documentatie en koffiepauze
  • Organisator: KU Leuven School of Education