SOM start 2024 op artistieke hoogte
Het Leuvense onderwijsnetwerk streeft dit jaar weer naar nieuwe hoogtepunten. Op vrijdag 4 oktober deden we dat ook letterlijk. Een honderdtal onderwijsmakers arriveerde lichtjes rood aangelopen op de top van de Lemmensberg.
Na een eerste bevoorrading in de vorm van een slok water beloonde het KSO Lemmens de bezoekers in het prachtige gebouw met inhoudelijke input, pakkende zang en dans van de leerlingen en culinaire verwennerij.
(Lees verder onder de fotogalerij)
Wie konden we beter de toon laten zetten dan de leerlingen zang? Na een hectische schoolweek brachten ze onze geesten in een contemplatieve staat met a capella koorzang van 2 volksliederen: het Gallische Pase’el agua en het Zweedse Uti vår hage.
(Lees verder onder de fotogalerij)
Cultuur is en blijft voor SOM een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van álle leerlingen. In ons labo onderwijs x cultuur bouwen we daarom aan structurele samenwerking tussen onderwijsinstellingen en onze cultuurpartners. En waar kan je die link beter aan den lijve ondervinden dan in KSO Lemmens?
(Lees verder onder de fotogalerij)
Directeur Katrien De Groot kon het niet beter verwoorden:
“Het is fascinerend om dagelijks te zien hoe jongeren, door intens bezig te zijn met creativiteit en artistieke expressie, zichzelf op een bijzondere manier ontwikkelen. Hun artistieke traject versnelt hun zelfontplooiing. In onze gemeenschap van jonge kunstenaars ontstaat een soort magie, een ruimte, waar persoonlijke groei en creatief denken centraal staan. Onze leerlingen musiceren, dansen, acteren, en bovenal: ze leven hun passie binnen de kunsten.”
“Kunst is geen extraatje, geen luxe. Het vormt de kern waarop onze samenleving haar samenhang, identiteit en welzijn bouwt. Binnen het SOM-labo zijn we dankbaar dat we aan deze uitdaging kunnen werken, en we blijven ons inzetten voor gelijke kansen en brede toegankelijkheid van kunstonderwijs in de maatschappij.”
(Lees verder onder de foto)
Schepen van Onderwijs Lalynn Wadera pikte in door het belang van blijvend experimenteren in de verf te zetten. Alleen zo kan Leuven een inclusieve stad zijn, met inclusief onderwijs.
“Ik ben blij dat we als stad 10 jaar geleden dit onderwijsnetwerk oprichtten. Als we spreken over gelijke kansen, diversiteit, klimaatneutraliteit, moeten we vaststellen dat we die uitdagingen niet alleen aankunnen. We hebben alle onderwijsniveaus nodig: leraren, docenten en directeurs in de dagelijkse praktijk, maar ook onderzoekers aan onze hogeschool en universiteit.”
“Ik kijk trots terug op wat we in de schoot van SOM hebben kunnen doen dankzij de keuze en investering om ons netwerk vrijheid, vleugels en autonomie te geven. Samen met de stadsdiensten deden we knap werk, rond schooluitval, diversiteit binnen onze scholen of het debat rond de diverse leraarskamer.”
“Ook wat nu weer op tafel ligt rond de digitale wereld waarin jongeren zich een plek moeten zoeken, is bijzonder relevant. Hoe helpen we onze leerlingen kritische burgers te worden die een rol opnemen binnen onze samenleving? Mijn grootste waardering voor jullie als netwerk die elke dag samen onderwijs maken. Ik kan me geen andere manier meer inbeelden.”
(Lees verder onder de foto)
10 jaar SOM, het leek in een vingerknip voorbij. Op 9 mei 2025 vieren we dat met een stevig verjaardagsfeestje. Als partner in ons netwerk mag u zeker niet ontbreken in M Leuven, het stadsmuseum waar het 10 jaar geleden allemaal begon.
Een decennium SOM is ook een goed moment om de balans op te maken. Onze voorzitter, Jan Elen, nodigde alle leden van ons netwerk uit om goed na te denken over wat SOM voor elk van hen betekent.
“Hoe kunnen we uw ambities in de toekomst helpen realiseren? Willen we de komende 10 jaar opnieuw samen uitdagingen aanpakken en waar liggen dan de prioriteiten? Het maakt het voorwerp uit van open discussies waarop alle SOM-leden meer dan welkom zijn. Over het eindresultaat hopen we op het grote SOM 10 jaar-feest met z’n allen te beslissen.”
SOM start is traditioneel ook een moment om vooruit te blikken. Wat staat er binnen onze labo’s, studio- en communitywerking zoal te gebeuren? We hebben dit jaar bijzondere aandacht voor digitaal welzijn bij jongeren, experimenteren in onze labo’s zij-instromers, inclusie en cultuur x onderwijs en zetten mee onze schouders onder de gloednieuwe plannen rond het Leuvense leerecosysteem.
Alles over het waarom en hoe, lees je in onze story over het jaaractieplan.
(Lees verder onder de fotogalerij)
Veel stof tot nadenken dus, en daar maken we op SOM start graag ruimte voor.
De leerlingen van de dansopleiding van KSO Lemmens scherpten de geesten eerst nog ‘s aan met een prachtige choreografie, die behoorlijk indruk maakte. Zonder woorden wordt soms zoveel duidelijker voor wie we het allemaal doen.
Jan Elen eindigde met een oproep vanuit de kern van SOM: “Laat ons samen nadenken, samen ontwerpen en samen uitproberen hoe we het nóg beter kunnen doen.”
Ons opperhoofd zond vervolgens zijn SOM-genoten uit om die filosofie in de praktijk te brengen. Aan dialoogtafels gingen specialisten en ervaringsdeskundigen met onze gasten in gesprek over 3 hete hangijzers.
(Lees verder onder de fotogalerij)
Dialoogtafel 1: Hoe ga je om met polariseringsdynamieken in de klas?
Polarisatie neemt toe in de samenleving. Maatschappelijke thema’s als migratie en gendergelijkheid verhitten de gemoederen, ook binnen de schoolmuren. Hoe geef je les over gevoelige thema’s en welke positie neem je in? Waarom zijn conflicten en polarisering democratisch interessant en wanneer dreigen ze toxisch te worden?
Onze expert Maarten Van Alstein en ervaringsdeskundige en leerondersteuner in de Mozaïek Katrien Lavaerts gingen met onze deelnemers in gesprek.
(Lees verder onder de fotogalerij)
Dialoogtafel 2: Zijn zij-instromers een antwoord op het lerarentekort?
Het lerarentekort is overal voelbaar. Zij-instromers vullen een stuk van de leemte in, maar dan moeten we ze wel aan boord houden. Hoe helpen we hen opgaan in onze teams? En hoe bieden we voldoende ondersteuning zonder andere collega’s extra zwaar te belasten?
Onze expert Virginie März (UC Louvain), zij-instromer Sarah Casaer en zij-uitstromer Marilou Sleiderink gingen met onze deelnemers in gesprek.
(Lees verder onder de fotogalerij)
Dialoogtafel 3: Wat zijn de effecten van (digitale) media op het welbevinden van jongeren?
Een substantieel deel van de jongeren spendeert veel meer tijd op digitale media dan dat ze praten met ouders of vrienden of zelfs naar school gaan. Hoe geeft mediagebruik vorm aan het opgroeien van onze adolescenten? Hoe speelt het in op hun welzijn? En wat is de rol van onderwijs?
Dat het verhaal genuanceerder is dan we soms denken, schetste expert Laura Vandenbosch (KU Leuven). Onze ervaringsdeskundigen Hilde Van Wichelen (leraar) en Sophie Vandegaer (leerling) vulden het verhaal aan vanuit de praktijk aan het Heilige Drievuldigheidscollege en de ervaringen met de peer mediation van de switchers.
Geboeid door onze gesprekstafels, maar kon je er niet bij zijn? Laat ons weten dat je er graag bij bent wanneer we met de input van onze gesprekstafels aan de slag gaan en volg onze nieuwsbrief voor interviews met onze specialisten.
(Lees verder onder de galerij)
Naar goede gewoonte sloten we de avond af met een gezellige receptie op de binnenkoer van de school. In informele gesprekjes werd nog flink nagekaart en hier en daar ontstonden al kiemen voor nieuwe samenwerkingen.
Het SOM-netwerk kon weer afdalen naar de Leuvense laaglanden, lichtjes rood aangelopen dankzij zoveel inspiratie, enthousiasme en de warme ontvangst in KSO Lemmens.