
“Een hoofd vol verhalen” – cursisten CVO Volt brengen verhalen tot leven in de Bib
Het is vrijdagavond 23 mei 2025. Al van op de binnenkoer van Tweebronnen begroeten cursisten van CVO Volt de bezoekers. Ook in de bib hangt een warme sfeer met verwachtingsvol geroezemoes en zenuwachtig geschuifel. De vernissage van de expo SchrijfSterren is begonnen. CVO Volt en de Bib Leuven brengen met dit project verhalen tot leven.
Arnoldine Peters, verantwoordelijke Tweedekansonderwijs, opent de avond en zet meteen de toon: “Onze diplomatrajecten zijn geen einddoelen, maar springplanken. Projecten als SchrijfSterren tonen hoe taal, groei en expressie samenvloeien tot iets wat groter is dan een lesmoment.”
Ook schepen van onderwijs, Lalynn Wadera nam het woord: “Lezen is een belangrijke manier om taal te verwerven, om kennis op te doen, maar lezen is vooral je fantasie ontwikkelen. Het project klopt voor de volle honderd procent. Taal, ontmoeting en creatie komen hier samen. Levenslang leren, dat is waar CVO Volt elke dag naar streeft.”
Bert Cornilie, schepen van cultuur, vulde aan: “SchrijfSterren is een fantastisch voorbeeld van hoe je jezelf kan ontwikkelen met voldoende begeleiding, door inspiratie op te doen en creativiteit te laten opborrelen. En zo vertrouwen te krijgen tot wat je in staat bent. Een prachtig voorbeeld van hoe cultuur en onderwijs elkaar kunnen versterken.”
Lees verder onder de fotogalerij.
Writers in residence
In het najaar van 2024 namen cursisten uit de opleiding Aanvullende Algemene Vorming (AAV) Nederlands als tweede taal hun intrek in Bib Tweebronnen. Als echte writers in residence dompelden de cursisten zich wekenlang onder in verhalen en gedichten. Wat maakt een tekst sterk? Personages, dialogen, sfeerschepping, beelden, rijke taal. Begeleid door docenten, medewerkers en vrijwilligers van de bib en drie professionele auteurs – Erwin Claes, Diane De Keyzer en Emeraude Kabeya – doken ze in genres als fantasy, biografie en poëzie.
Lieve Claes, verantwoordelijke diversiteit en inclusie De Bib Leuven: “Als begeleider van Samenlezen heb je een neutrale positie. Ik reik dingen aan en stel veel vragen, maar ik ben ook maar een mens. Ik zoek ook en dat is oké. Die boodschap geef ik altijd mee.”
“Een van de mooiste momenten was toen we een stukje songtekst van Brihang en enkele gedichten van onder andere Maud Vanhauwaert bespraken. Eén van de cursisten vertelde dat hij ook songteksten schreef. De volgende sessie werkten we rond zijn teksten. Ik vind het heel belangrijk en bijzonder om vanuit de jongeren te vertrekken.”
Emeraude Kabeya, schrijver: “In 3 workshops gingen we aan de slag rond het thema Coming of age. Velen van hen zijn net 18 geworden en starten een nieuw hoofdstuk in hun leven, waar ze hun kindertijd achterlaten en het volwassen leven begint.”
“Ik begon met woordspelletjes om hun brein te activeren. Daarnaast gaf ik ook een stukje theorie. Wat zijn de verschillende soorten gedichten? Welke soorten rijm kan je gebruiken? Het hoeft niet altijd de klassieke AABB te zijn. Spelenderwijs heb ik hen in dat bad getrokken.”
“De uitdaging zat in het coachen op maat. Er waren grote verschillen qua niveau binnen 1 klas. De ene heeft nog nooit poëzie gelezen, terwijl de andere al zelf schrijft. Ik liet hen in groepjes werken zodat ze ook elkaar konden inspireren.”
Lees verder onder de fotogalerij.
Liesbet Vanhalen, docent: “We merkten doorheen het proces dat creatief schrijven nog heel erg leeft onder de jongeren. Dat is ook het geval voor cursist Michiel. Sinds september volgt hij de opleiding Grafisch Ontwerp. Hij schreef een kortverhaal onder begeleiding van auteur Erwin Claes.”
Michiel, cursist: “Tijdens het schrijven, leerde ik dat een verhaal, net als Rome, niet op één dag is gebouwd. Het is een proces van schrijven, herlezen, schrappen, herschrijven… Ik heb mijn eigen filosofie altijd gevolgd: begin. De rest komt wel.”
Liesbet Vanhalen: “Heel veel van de cursisten hebben een zware rugzak. Toch verliep het heel organisch. Van zodra cursisten doorhebben dat ze opnieuw en opnieuw mogen proberen, stellen ze zich kwetsbaar op. Ze brengen door hun rugzak vaak heel interessante verhalen mee. Het project is zo ook een soort van zelfontplooiing.”
“Met de feedback en de expertise van de drie gedreven schrijvers haalden we hen uit hun comfort zone. Stap voor stap bleven we de cursisten aanmoedigen om zichzelf te overstijgen. Dit is een mooi voorbeeld van hoe je iedereen, hoe divers ook, aan boord kan krijgen. Of noem het met een mooi woord kansengelijkheid. Hier in de bib mocht iedereen zich thuis voelen.”
Emeraude Kabeya: “Ondanks de korte tijd samen, was het heel fijn om een band met hen op te bouwen. Sommige verhalen hebben me ook echt geraakt. Zo’n project is een gedeelde ervaring. Ik leer hier zelf ook veel uit. Het scherpt mijn eigen pen.”

“Het verhaal dat ik koos ging over een jongen die een gevaarlijk bos in wandelt en een heel avontuur tegemoet gaat. Ik voelde me aangesproken omdat ik zelf ook een rebelse kantje in mij heb.”
“Ik ontwierp een stoel uit een boomstronk, die verwijst naar het bos, maar ook naar het robuuste. Ik kreeg intussen al een aanbod van iemand die de stoel wil kopen. Wie weet komt er een hele reeks van. Ik heb de smaak nu wel te pakken.”
– Diego, cursist grafische vormgeving
Verhalen tot leven brengen
De verhalen die in die eerste maanden ontstonden, vormden het vertrekpunt voor het tweede luik van het project. De cursisten van de designopleidingen namen het stokje over. Hun opdracht: breng de verhalen visueel tot leven.
Guido, 77 jaar en cursist videografie en crossmedia, toont trots zijn stoel vol spiegeltjes. Zijn werk werd geïnspireerd door een gedicht over dans. “Ik had het idee om van mijn stoel een discobal te maken,” vertelt hij. “Ik heb meer dan 3000 kleine spiegels geplakt.”
Els Borgonie, docent: “In de lessen Photoshop ontwierpen de cursisten fictieve boekcovers en postkaartjes om de goesting om te lezen aan te wakkeren. Maar het meest in het oog springende resultaat? De stoelen. Elke cursist kreeg een oude stoel om te upcyclen. Die stoel moest een brug slaan tussen tekst en vorm.”
“Het was een uitdaging om een expo te maken. Hoe breng je zoveel tekst in beeld? Collega Fabien Delathauwer en ik proberen dan creatief uit de hoek te komen en bedenken een concept zodat alle teksten ook visueel tot hun recht komen. Het geeft veel voldoening om de cursisten hier vandaag te zien stralen wanneer ze zien hoe hun werk publiek wordt. Met de expo krijgen de cursisten de erkenning. Dat is voor hen heel belangrijk.”
Lees verder onder de fotogalerij.
Duurzame samenwerking
Lieve Claes: “We hadden een hele fijne samenwerking, maar het blijft van bij het begin wel zoeken. We zijn in het tweede semester opnieuw gestart met een groepje cursisten en hebben meteen al wat dingen bijgestuurd. We willen met de cursisten nog meer ín de bib verblijven.”
Arnoldine Peters: “We denken al volop na over volgend schooljaar. Hoe kunnen we nóg meer cursisten betrekken? Hoe kunnen we nog meer uitwisselen? Tussen de cursisten die schrijven en de cursisten die ontwerpen enerzijds. Anderzijds willen we de teksten die ontstaan in het ene semester ook laten dienen als bron van inspiratie voor de volgende cursisten. Hoe kunnen we inzetten op duurzaamheid, verdieping en verbondenheid?”
Het project SchrijfSterren is het resultaat van een innovatieve en inspirerende samenwerking tussen CVO Volt en De Bib Leuven en kadert binnen het labo Onderwijs x Cultuur van LOV 2030 en SOM – samen onderwijs maken Leuven. In dit labo slaan beide sectoren de handen in elkaar voor experimenten die leerlingen en studenten de waarde van kunst en cultuur aan den lijve laten ondervinden. Enkele exemplaren van de publicatie zijn beschikbaar in Bib Tweebronnen voor de groepjes van Samenlezen. |