Virginie März

Het beroep van leraar is één van de jobs die het grootste menselijk en sociaal kapitaal kan creëren. Dat moeten we koesteren.

Wat is je rol in het Leuvense onderwijsveld?

Ik ben als onderzoeker verbonden aan de Université catholique de Louvain, waar mijn focus ligt op curriculumvernieuwing en veranderingsprocessen in scholen en wat dat betekent voor leraren. Ik doe onderzoek naar hoe we leraren kunnen voorbereiden en begeleiden naar het vinden van hun plek binnen een school als organisatie. Een leraar is natuurlijk in de eerste plaats leraar voor de klas, maar daarnaast is het ook heel belangrijk dat hij of zij kan bijdragen aan het pedagogische project van zijn school. Hoe kunnen we scholen daarin versterken? De rol van aanvangsbegeleiders is daarom voor mij zeer interessant.

Daarnaast ben ik bestuurder bij het schoolbestuur van de Annuntiaten. Ik ben vooral bezig met de pedagogische thema’s. Vanuit die rol ben ik ook heel erg betrokken bij veel Leuvense scholen. Ik doe mee gesprekken met nieuwe leraren die in hun 3e jaar zitten. Het is belangrijk om te begrijpen hoe zij de school ervaren als werkomgeving. Wat kunnen we doen om de integratie in hun school te faciliteren? Ik probeer mee te zoeken hoe we samen school kunnen maken. Elke leraar maakt deel uit van een team en moet de kans krijgen om zich goed te voelen in dat team.

Vanuit die rol ben ik betrokken binnen het SOM-labo Zij-instromers waar we met heel wat verschillende partners zoeken naar creatieve oplossingen om het lerarentekort aan te pakken. Zij-instromers kunnen een mogelijke oplossing bieden, maar dan moeten we hen beter kunnen opleiden en ondersteunen.

Op welk moment of welke verwezenlijking ben je het meest trots?

Ik ben als onderzoeker altijd heel betrokken bij de praktijk. Ik geloof heel erg in de kracht van onderzoek en praktijk samen te brengen. Hoe kunnen we als onderzoeker samen met scholen, schoolbesturen of opleidingen tijd vinden om vraagstukken te bestuderen?

Dit schooljaar neem ik een sabbatical bij UCLouvain, waardoor ik binnen Scholengroep Archipel een zeer zinvol proces kan lopen. We doen samen onderzoek naar het vraagstuk rond hoe we de diversiteit aan starters, inclusief zij-instromers, beter kunnen opleiden en begeleiden. Niet enkel om beter te begrijpen wat die diversiteit tussen leraren is, maar ook samen de tijd te nemen om een partnerschap aan te gaan.

De momenten waar we botsen op grenzen en hoe we daar samen uit geraken, die vind ik echt heel interessant. De ervaring om als onderzoeker op een andere manier samen te kunnen werken met de praktijk om onderzoeksinzichten op te nemen en tegelijkertijd te kunnen bijdragen aan oplossingen voor scholen, is voor mij heel waardevol. Op nog meer langdurige partnerschappen met de praktijk!

Wat kan er volgens jou anders in het onderwijs?

Als ik vanuit mijn blik als Waalse onderzoeker naar de Vlaamse onderwijscontext kijk, dan vind ik het heel spijtig dat het discours erg gericht is op wantrouwen naar de praktijk. Hoe kunnen we, naast een focus op controle van kwaliteit, ook inzetten op ondersteuning van kwaliteit via investering in professionalisering en beleidsvoerend vermogen van scholen.

Ik stel vast dat de huidige onderwijsdiscussies in Vlaanderen vandaag zeer gepolariseerd zijn. We vergeten soms over wie het gaat. Wat betekent dat voor leraren en scholen om bijna continu negatief in de media te komen? Een andere focus zou zijn om het vertrouwen te herstellen in leraren en scholen. We kunnen inzetten op ondersteuning zodat we hen de mogelijkheid geven om met die uitdagingen in klassen om te gaan. Hoe kunnen we die stem meer binnen brengen in het debat?

Als we iets willen doen aan het lerarentekort, dan moeten we ook als samenleving iets doen aan dat imago. We moeten investeren in professionele ontwikkeling en in schoolorganisaties. En we moeten meer vertrouwen geven, ook met middelen.

Wat maakt werken binnen onderwijs voor jou zo mooi?

Leraar zijn is een zeer geprivilegieerde job om jonge mensen niet enkel kennis bij te brengen, maar ook te gaan vormen voor een maatschappij die steeds uitdagender wordt. Ik geloof heel erg in de kracht van onderwijs en scholen. Het is één van de jobs die het grootste menselijk en sociaal kapitaal kan creëren. Dat moeten we koesteren.

De rol van een leraar is – naast kennis doorgeven – vooral het vormen van leerlingen. Hoe kunnen leerlingen zich positioneren ten aanzien van de maatschappij, de sociale media, de toenemende polarisatie…? Het is aan ons om voor die leraren een context te kunnen creëren en bewaken waarin ze die bijdrage volledig kunnen leveren aan onze kinderen en jongeren.

Ik geef les aan leraren en directies die een masterdiploma Onderwijskunde willen behalen. Zij zijn gepassioneerd door het lesgeven en het onderwijs, maar ook door het optimaliseren van hun werking. Zij willen het beter doen voor hun leerlingen. Dat is het meest dankbare publiek om aan te mogen lesgeven.

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Scholen die op zoek zijn naar een beleid voor aanvangsbegeleiding en geïnteresseerd zijn in de resultaten van het partnerschap met Archipel en UCLL, mogen altijd contact met mij opnemen.

Wie zin heeft in een onderzoek-praktijkpartnerschap om samen een schoolorganisatorisch vraagstuk te onderzoeken, is ook van harte welkom.

Het lerarentekort is in heel wat scholen voelbaar. Eén van de maatregelen is de aantrek van zij-instromers. Maar die nieuwe collega’s in onze scholen houden blijkt een grote uitdaging. Hoe kunnen we voldoende ondersteuning bieden aan élke zij-instromer zonder andere collega’s extra zwaar te belasten?

Expert Virginie März pleit voor kwalitatieve opleidingen specifiek voor deze doelgroep én een betere afstemming tussen opleiding en aanvangsbegeleiding.

Lees het volledige interview hier.

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief


Blijf op de hoogte van labo-ontwikkelingen, projecten, activiteiten, evenementen of ander interessant aanbod uit het Leuvense onderwijsveld!

Inschrijven

Dit zal sluiten in 0 seconden