Nele Cornillie
Coördinator muziekopleiding kso Lemmensinstituut
Wat is je rol binnen het Leuvense onderwijsveld?
Ik ben opgeleid tot Master Viool. Muziek is mijn leven, mijn passie, mijn alles. In de middelbare school was er tijdens de middag vaak een muzikaal aanbod. Dat heeft toen mijn keuze voor een stuk wel bepaald. Ik ben professioneel muzikant, maar geef ook les op het kso Lemmensinstituut. Sinds kort coördineer ik er de muziekopleiding.
Op welk moment of welke verwezenlijking ben je het meest trots?
Ik gaf 30 jaar lang enkele uurtjes vioolles. Twee jaar geleden vroeg onze directeur Katrien De Groot om de coördinatie van de muziekafdeling op mij te nemen. Het is een hele verandering en een grote uitdaging. Elke leerling volgt hier een apart parcours. Er komt veel denkwerk bij zo’n individuele trajecten. Ik probeer Katrien daar zo goed mogelijk in te ondersteunen.
Leerlingen krijgen hier veel kansen om op een podium te staan door de verschillende concertjes die we hier organiseren. Ze leren zo bijvoorbeeld omgaan met stress die bij zo’n performance kan komen kijken.
Daarnaast ben ik ook heel blij met de sfeer van samenhorigheid die hier hangt. Ik probeer daar echt op in te zetten. Dat is een grote verandering ten opzichte van enkele jaren geleden, waar een gevoel van concurrentie overheerste. Leerlingen moedigen elkaar nu aan en vormen een community. Dat is heel mooi om te zien.
Wat maakt werken in het onderwijs voor jou zo mooi?
Het is een voorrecht om met leerlingen een traject te volgen richting volwassenheid. Ik zie mezelf nooit voor een klas van 20 leerlingen staan, maar wel in kleinere groepjes of individueel. Ik ben echt in mijn element wanneer ik mijn passie voor muziek kan delen.
Hoe kunnen we in Leuven nog meer Samen Onderwijs Maken?
In de huidige maatschappij moeten we meer oog hebben voor het mentaal welzijn van onze leerlingen. Er wordt veel druk op hen gezet: de maatschappij wordt ingewikkelder, er wordt veel verwacht, er hangt veel stress in de lucht…
Wanneer een leerling zich hier niet goed voelt in zijn vel, wordt dat hier heel snel gedetecteerd. Door de verschillende individuele lessen is er ook veel persoonlijk contact en merk je atypisch gedrag van een leerling snel op. Het feit dat dit een eerder kleine school is en we een hele straffe zorgcoördinator hebben, speelt daar ook een grote rol in.
Ik vind het ook belangrijk om een leerling te benaderen met waar die nood aan heeft. Iedereen is zo verschillend. We moeten echt af van het idee dat we elk kind of jongere op dezelfde manier moeten lesgeven. Dat is echt nog een uitdaging voor het onderwijsveld.