Lisa Vanhaeren
Netwerkcoördinator van het Leuvense Leerecosysteem (LLES)
Wat is je rol in het Leuvense onderwijsveld?
Ik ben netwerkcoördinator van het Leuvense Leerecosysteem (LLES), een nieuw initiatief dat ernaar streeft om verschillende informele leercontexten te versterken, een dynamisch en afgestemd aanbod te realiseren, doorverwijzing te stimuleren en een breed publiek van lerenden op een gastvrije manier te onthalen.
LLES bestaat momenteel uit negen verschillende leerplekken in Groot-Leuven, verspreid over vier verschillende locaties:
Op welk moment of welke verwezenlijking ben je het meest trots?
Sinds eind januari 2025 heb ik het voorrecht om deze rol als netwerkcoördinator van het Leuvens Leerecosysteem op te nemen. Ik voel me dus nog een beetje een “beginner” maar ben vooral enorm geïnspireerd en geboeid door het rijke onderwijsveld in Leuven, en de vele plaatsen waar er aan informeel en non-formeel leren kan gedaan worden.
Dankzij deze rol als netwerkcoördinator kom ik met zoveel geëngageerde onderwijsmakers in contact die allemaal geloven in betere onderwijskansen voor elke Leuvense leerling. Ik ben dan vooral fier dat ik daar een klein stukje aan mag bijdragen.
Ik kijk ook enorm uit naar maakleerfest op 21 september, een groots evenement rond maken, informeel leren en circulariteit dat we met alle partners binnen ons Leuvens Leerecosysteem organiseren in het kader van Autovrije Zondag in Leuven. We hopen met dit evenement zowel het Leuvens Leerecosysteem als het belang van informeel leren op de kaart te zetten. Iedereen welkom!
Wat kan er volgens jou anders in het onderwijs?
De focus van mijn rol als netwerkcoördinator van LLES ligt vooral op het meer en beter ontsluiten van plekken waar er aan informeel en non-formeel leren kan gedaan worden. Leren-zonder-te-beseffen-dat-je-leert kan een enorm krachtige motor bieden om leergoesting terug aan te wakkeren, vooral voor zij die maar moeilijk tot leren komen of die helemaal niet aarden in ons reguliere onderwijssysteem.
Toch worden deze leermogelijkheden vaak onderbelicht en blijven scholen toch nog vooral liefst binnen hun schoolmuren werken. Dat willen we veranderen met ons Leuvens Leerecosysteem, door aan te tonen dat onze leerplekken net een mooie aanvulling kunnen zijn op wat er binnen de scholen gebeurt. We hopen dat scholen makkelijker en sneller de weg vinden naar onze leerplekken.
Wat maakt werken binnen onderwijs voor jou zo mooi?
Onderwijs is één van de enige contexten waarin je werkelijk alle segmenten van de samenleving kan bereiken. Elk kind komt met (een vorm van) onderwijs in contact, waardoor dit een zeer belangrijke en niet te onderschatte impact heeft op elk (jong) leven. Daar moeten we als onderwijsmakers dan ook verantwoordelijk mee omgaan: in kwalitatief en uitdagend onderwijs schuilt enorm potentieel in het vormen van onze toekomst als samenleving.
Dat klinkt misschien cliché, maar toch denk ik dat elke onderwijsmaker ook een beetje een wereldverbeteraar wil zijn. En dat maakt werken binnen onderwijs net zo mooi.
Wat betekent Samen Onderwijs Maken voor jou?
Samen met de collega’s van SOM werken we binnen LLES aan een beter, meer complementair aanbod aan informele en non-formele leermogelijkheden voor scholen op onze leerplekken. Het is enorm fijn om met een netwerk als SOM de krachten te kunnen bundelen, om zo het Leuvense onderwijs nog beter te ondersteunen.
Het feit dat zowel SOM als het coördinerend team van LLES een kantoor delen op maakleerplek maakt de samenwerking des te boeiender.
Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?
Iedereen die interesse heeft in het leeraanbod binnen ons Leuvense Leerecosysteem is welkom om mij te contacteren!
Heb je interesse om samen te onderzoeken hoe onze leerplekken (maakleerplek, Atelier Circuler, Campus Corso en de drukkerij) een waardevolle aanvulling kunnen zijn op jouw onderwijspraktijk.
Heb je interesse in informeel leren, maken, duurzaamheid en circulariteit? Kom hier alles over ontdekken op maakleerfest op zondag 21 september 2025.

Illustratie: Sydney Vercammen