Lisa Lemmens

Leraar en productieleider fABULEUS

Wat is je rol in het Leuvense onderwijs?

“Ik geef Nederlands en Engels in het vijfde middelbaar in het Paridaensinstituut. Daarnaast ben ik productieleider bij fABULEUS. Ik coördineer achter de schermen het artistieke team dat de voorstellingen maakt. Omdat we met jongeren werken is het daarbij ook belangrijk om ervoor te zorgen dat die zich goed voelen, dat we contact houden met hun ouders en hun scholen, zodat iedereen mee is in het grotere fABULEUS-verhaal.”

Is het daarbij een voordeel dat je leraar bent?

“De twee jobs balanceren heel mooi. Bij  fABULEUS heerst een open mentaliteit, waarbij iedereen heel vrij denkt. Ik zorg daarbij voor de structuur die de jongeren toch ook wel nodig hebben. Ik sta dicht bij hen, maar net als bij een leraar, met voldoende verantwoordelijkheid om een soort ankerpunt te zijn voor praktische vragen of voor wanneer het een keer niet gaat.”

“Op school merk ik dat ik net dichter bij de jongeren sta dan toen ik enkel les gaf. Omdat ik de jongeren bij fABULEUS op een andere manier leer kennen, ben ik me er veel sterker van bewust hoe ze allemaal nog aan het zoeken zijn. Dat ze niet alleen jong, maar ook interessant en ambitieus zijn. Als leraar kan je dat wel ’s vergeten. Je wandelt een lesuur binnen, moet tempo  maken en je ziet jongeren vaak in een context waarin ze zich zorgen maken over punten of examens.”

Was het een bewuste keuze om naast het onderwijs ook andere oorden op te zoeken?

“Ik heb de 2 jobs allebei eerst apart gedaan, maar ik miste bij beide wel iets. Inhoudelijk is lesgeven superinteressant. Ik geniet van het bijleren, vooral in functie van de leerlingen. Maar als je voltijds lesgeeft, wordt je wereld soms wel klein.”

“Toen ik voltijds voor fABULEUS werkte, ontmoette ik voortdurend mensen met nieuwe ideeën. We maken voorstellingen over de gekste onderwerpen. Maar mijn job daar is vooral heel praktisch, ondersteunend en emotioneel. Daar miste ik toch wel mijn vakexpertise.”

Klopt het dat 2 halftijdse jobs combineren zwaarder is dan 1 voltijdse?

“Op piekmomenten is de combinatie heel zwaar, maar de afwisseling die daar tegenover staat, maakt het meer dan de moeite waard. Ik kan aan beide kanten rekenen op supercollega’s. Bij fABULEUS springen ze bij als ik op school niet kan ontbreken en omgekeerd heb ik vakcollega’s op school die een lesuur met me wisselen wanneer ik mee ben op tour. Zonder hen lukt het me niet.”

Binnen het SOM-labo onderwijs x cultuur breng je die combinatie ook expliciet in de praktijk. Hoe zit dat precies?

“We experimenteerden dit jaar met een samenwerking tussen de educatieve master van LUCA School of Arts, het Paridaensinstituut en fABULEUS rond de voorstelling ‘Remember my Name’ van Mitch Van Landeghem.”

“Die gaat over kindsterren en authentiek overkomen, zowel on- als offline. De voorstelling toont hoe mensen zich constant laten regisseren door iedereen rondom hen om toch maar in een plaatje te passen.”

“De studenten van LUCA ontwikkelden een workshop rond de voorstelling die ze gaven aan de leerlingen van het derde middelbaar in Paridaens. De focus lag op de cultuurdoelen uit het gemeenschappelijk funderend leerplan. Leerlingen doorliepen een eenvoudig creatieproces en reflecteerden over de voorstelling.”

Wat leverde die samenwerking op voor de leerlingen?

“De meerwaarde voor hen is dat ze veel meer doen dan gewoon gaan kijken naar theater. Na de voorstelling hebben zij daar zelf best wel ideeën bij. De studenten zorgden ervoor dat er een diepere laag werd aangeraakt. Achter de kindsterren die jongeren nu allemaal kennen als influencers op TikTok en Youtube zit veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Het is boeiend om daarover met leerlingen te reflecteren.”

“Met die inzichten gingen de leerlingen dan praktisch aan de slag. Ze maakten korte scènes en doordachte geënsceneerde beelden, zoals paparazzifoto’s. Stel je bent een kindster en je kan anticiperen, wat breng je dan over jezelf in beeld en op welke manier doe je dat? Wat als je onverwacht gefotografeerd wordt, wat zou gênant zijn en wat mogen mensen zeker niet zien?”

Hoe reageerden de studenten en de leraren op de samenwerking?

“Het interessante voor de studenten was dat ze in gesprek konden gaan met de educatieve medewerkers van fABULEUS, met mij als begeleider van de productie en als leraar en met mijn vakcollega’s. Op die manier kregen ze veel input.”

“Langs de andere kant was het voor hen best wel een uitdaging om les te geven aan een klas leerlingen uit het derde jaar, die niet per se allemaal geboeid zijn door theater, in een gebouw dat niet gemaakt is om te performen.”

“Mijn collega’s op Paridaens reageerden erg enthousiast op de totaal andere aanpak van de leerdoelen. De studenten Drama hebben een veel explicieter beeld van waarom ze dit soort dingen doen, dan een leraar Nederlands die al bij al vrij vage doelstellingen moet realiseren. Het was dus samen met de studenten zoeken naar een gulden middenweg waarbij je elkaar kan inspireren.”

Ook in je werk voor fABULEUS zijn je leerlingen nooit ver weg. Wat maakt voor jou de job van leraar zo mooi?

“Voor mij zit het in het proces dat ik met mijn leerlingen afleg. In het eerste semester werk ik in mijn vak aan structuur en ben ik best streng op bepaalde vlakken, om zo de verwachtingen helder te krijgen. Na de decemberexamens weet ik dat ik meer in de diepte kan werken en complexere en gevoeligere thema’s kan aansnijden. Op dat moment voel je hoe ze helemaal mee zijn en bijleren. Op het einde van het jaar heb ik steeds vaker het gevoel dat mijn bijdrage aan hun ontwikkeling geleverd is. Ik denk dan ‘fly birds’. Laat de volgende groep maar komen!”

 

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief


Blijf op de hoogte van labo-ontwikkelingen, projecten, activiteiten, evenementen of ander interessant aanbod uit het Leuvense onderwijsveld!

Inschrijven

Dit zal sluiten in 0 seconden