David Lambert

Leerkracht tweede graad bij de Appeltuin

Wat is je rol binnen het Leuvense onderwijsveld?

Ik ben sinds september gestart als leraar van de tweede graad in freinetschool de Appeltuin.

Als student lerarenopleiding lager onderwijs liep ik destijds mijn stage in het buitenland. Na mijn studies wilde ik niet onder de kerktoren blijven hangen en trok ik naar China. Ik gaf er jarenlang les in verschillende internationale scholen. In juni 24 besloot ik samen met mijn gezin terug te keren naar België en sindsdien probeer ik hier de draad weer op te pikken.

Wat maakt werken binnen onderwijs voor jou zo mooi?

Elke ochtend de glimlachende kinderen zien die graag naar school gaan. Ik kan er zo van genieten wanneer kinderen hun leefwereld binnen brengen in de klas. Vinden ze ergens een insect, dan tonen ze me dat met veel enthousiasme en observeren we die beestjes samen. Ik heb intussen al een hele collectie filmpjes van insecten op mijn Youtubekanaal staan. 

En natuurlijk ook werken met fijne collega’s.

Op welk moment of welke verwezenlijking ben je het meest trots?

Er zijn verschillende momenten. Het geeft een fijn gevoel wanneer een kind eerst iets niet begrijpt en dat na het individueel uit te leggen op een andere manier wel het geval is. Of wanneer je een schilder- of tekentechniek uitlegt en de kinderen er verder mee gaan op een creatieve manier. Natuurlijk ben je ook trots als een project geslaagd is voor zowel de kinderen als voor iedereen rondom hen. Of als kinderen een initiatief nemen dat de wereld een klein beetje beter maakt.

Tijdens mijn periode in China ging ik vaak met mijn leerlingen op zoek naar welke dieren en insecten er in (de omgeving van) de school te ontdekken waren. Ik nam altijd mijn camera mee en maakte er minidocumentaires van. Nadien bekeken we die filmpjes samen in de klas. Je moet de leerlingen dan zien blinken van trots. Daar doen we het toch voor?!

Wat kan er volgens jou anders in het onderwijs?

Ik heb de laatste 19 jaar aan internationale scholen les gegeven en het grootste verschil is dat de klassen kleiner zijn en je vaak een assistent hebt. Als we kleinere klassen hebben of je er niet alleen voor staat, dan is er meer individuele aandacht voor elk kind. Dit komt het kind ten goede, zowel op sociaal als cognitief vlak.

Hoe ervaar je Samen Onderwijs Maken?

Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar de ervaring die ik heb met SOM laat duidelijk zien dat er naar alle partijen geluisterd wordt en dat is van cruciaal belang.

In de SOM-nieuwsbrief zag ik de oproep naar fotografen en stelde ik me kandidaat. Ik vond het enorm boeiend om als leraar de fotoreportage van het event over smartphonebeleid op mij te mogen nemen. Zo kon ik de discussie van aan de zijlijn volgen en mocht ik even zelfs actief deelnemen aan het inhoudelijke debat terwijl ik alles in beeld bracht.

Daarnaast kan ik me vinden in heel wat thema’s waar SOM mee aan de slag gaat. Ik ben een grote cultuurliefhebber en ben ervan overtuigd dat cultuur en onderwijs elkaar kunnen versterken. In De Appeltuin zetten we daar al erg op in, maar het mag voor mij altijd nog meer zijn. De oproep van 30CC om als leraar mee na te denken over het podiumaanbod voor scholen sprak me dus erg aan. Intussen sta ik in nauw contact met het Leuvense cultuurhuis en maak ik niet enkel fotoreportages voor SOM, maar ook voor 30CC. 

Waarvoor mogen onderwijsmakers jou contacteren?

Ik wil altijd wel mijn ervaringen als onderwijzer in het buitenland delen. In die tijd zag en leer ik veel in het kleuter-, lager en middelbaar onderwijs en ook als leidinggevende. Een andere visie kan helpen bij het verbeteren van onderwijs.