Hoe voeden we onze jongeren op tot zelfzekere en kritische gebruikers van digitale (sociale) media?
27/11/2024
In een wereld waarin smartphones en sociale media alomtegenwoordig zijn, is het een uitdaging om jongeren verantwoord en kritisch te leren omgaan met digitale middelen. Tijdens dit event brengen we ouders, leraren, onderzoekers, jongeren, jeugdwerkers, opvoedingsondersteuners, jeugdwelzijnswerkers, brugfiguren en hulpverleners samen om na te denken over hoe we jongeren kunnen begeleiden in hun digitale reis.
We benaderen de thematiek vanuit zoveel mogelijk perspectieven en invalshoeken. We nodigen onderzoekers Sophie De Winne (professor aan de Onderzoekseenheid ‘Work and Organisation Studies’, KU Leuven) en Lieven De Marez (professor ‘Media, Technology & Innovation’ & ‘User-centric innovation research’, UGent), de Vlaamse Scholierenkoepel en Marieke Bavelaar van de koepel van ouderverenigingen van het officieel gesubsidieerd onderwijs (KOOGO) uit om samen met de Leuvense onderwijswereld in dialoog te gaan.
Programma
13.30-14.00 uur: Situering van het vraagstuk “Hoe voeden we onze jongeren op tot zelfzekere en kritische gebruikers van digitale (sociale) media?”
- Internationale en lokale tendensen
- Afwegingen en bezorgdheden
14.00-15.00 uur: Wat zijn aandachtspunten? Waar moeten we rekening mee houden?
- Perspectieven van sprekers
- Verzameling input vanuit deelnemers
15.00-15.10 uur: korte pauze
15.10-16.20 uur: Parallelle sessies
- Dialoogtafel 1: ‘Wat is de plaats van de smartphone of gsm op school?’
- Dialoogtafel 2: ’Naar een nieuw smartphonebeleid: samen bouwen aan een verantwoordelijke digitale generatie’ (zie hieronder voor meer uitleg)
16.20-16.40 uur: korte plenaire presentatie belangrijkste conclusies en informele uitwisseling
Gespreksthema’s
1. Wat is de plaats van de smartphone of gsm op school?
In onze eerste gesprekstafel bespreken we de praktische kant van de zaak. Deelnemers en specialisten brengen ervaringen en inzichten samen en proberen elkaar zo verder op weg te zetten. De volgende vragen kunnen daarbij aan bod komen:
- Moeten leerlingen uit de eerste graad dezelfde regels volgen als leerlingen uit de derde graad?
- Wat doe je met neurodivergente leerlingen die misschien wel baat hebben bij een smartphone?
- Hoe sensibiliseer je ouders en leerlingen?
- Mogen leerlingen hun smartphone in de broekzak bewaren of zijn er goede redenen voor een smartphonehotel?
- Hoe verander je de speelplaatscultuur op school?
- Hoe belangrijk zijn alternatieve middagactiviteiten?
- Zijn bewustmakingsworkshops voldoende om jongeren mediawijs te maken?
- Wanneer is je smartphonebeleid geslaagd?
2. Naar een nieuw smartphonebeleid: samen bouwen aan een verantwoordelijke digitale generatie
Aan deze tafel verkennen we de vraag hoe we, als brede samenleving, jongeren kunnen opvoeden tot weerbare, kritische volwassenen in een digitale wereld.
We trekken dit vraagstuk over de muren van de school. Deelnemers en specialisten brengen samen de uitdagingen in kaart en proberen een verfrissende blik te stimuleren op hoe we jongeren kunnen begeleiden en weerbaar maken. De volgende vragen kunnen daarbij aan bod komen:
- Welke begeleiding hebben jongeren nodig in een steeds complexere digitale wereld?
- Welke rol speelt de school daarin?
- Hoe kom je tot een totaalaanpak?
- Welke rol zouden scholen, ouders, ouderverenigingen, opvoedingsondersteuners, brugfiguren… kunnen en willen opnemen?
- Voor wie? leraren, directeurs, leerlingbegeleiders, leerlingen, onderzoekers, jongeren, jeugdwerkers, opvoedingsondersteuners, jeugdwelzijnswerkers, brugfiguren en hulpverleners
- Prijs: gratis
- Locatie: De Bib Leuven Tweebronnen, Rijschoolstraat 4, Leuven
- Organisator: Samen Onderwijs Maken