Donorkinderen op school: de ver-van-mijn-bedshow? Of toch niet?
20/2/2025 (18.00-21.00 uur)
Ondanks de toename in gezinsvariaties in de maatschappij (zoals gezinnen gevormd met de hulp van een sperma-, eicel-, of embryodonoren), blijft een vader-moedergezin met genetisch eigen kinderen vaak de norm. Onderzoek toont aan dat onvoldoende bekendheid met de psycho-sociale aspecten van donorconceptie en bepaalde schoolkenmerken, onzekerheid creeërt bij leerkrachten en zorgcoördinatoren om deze nieuwe gezinsvorm te integreren in school. Hierdoor blijft het een onderbelicht en taboethema voor leerlingen, donorkind-leerlingen, ouders en leerkrachten.
Deze lezing toont aan hoe nauw gezinsvorming na donorconceptie verweven is met thema’s uit het leerplan (zoals identiteit, diversiteit, inclusie/discriminatie, rechten van de mens en van het kind, genetica en DNA, taalontwikkelingen, maatschappelijke ethische vraagstukken,..) en reikt handvaten aan leerkrachten en zorgcoördinatoren om deze nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen op te nemen met leerlingen.
Astrid Indekeu is als klinisch psychologe de bezieler van het donorconceptie nazorg- en expertisecentrum (DONAE).
- Voor wie: studenten, leraren
- Waar: hybride te volgen, live VHI 0.10, Dekenstraat 2, 3000 Leuven of online
- Prijs: 30€ (gratis voor studenten/personeel KULeuven / associatie)
- Organisator: KU Leuven School of Education
- Inschrijven: voor de live-sessie of voor de online-sessie